موضوع : پژوهش | مقاله

خصوصی سازی، نیازمند استقلال کامل تئاتر


تئاتر ونمایش یکی از مظاهر فرهنگ یک کشور و بستر ساز توسعه فرهنگی در هرجامعه‌ای است، ولی درکشورما این هنر همیشه مورد بی مهری بوده و چندان به آن توجه نمی‌گردد.
محمد حیدری، مدیر مجموعه تئاتر شهر اوایل امسال گفته بود: " امسال تمام گروه‌های نمایشی برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر موظف هستند تا 30 درصد از مبلغ قرارداد خود را از طریق گیشه تامین کنند. " حیدری بودجه سال گذشته تئاتر شهر را حدود دو میلیارد تومان اعلام کرده وافزوده است: " این رقم در قیاس با قبل در سال جدید تغییری نکرده است. "
حسین پارسایی رئیس پیشین مرکز هنرهای نمایشی نیز در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: " نظارت به خاطر جلوگیری از پایین آمدن سطح آثار نمایشی و به ابتذال کشیده شدن آنها ادامه خواهد داشت. "
خصوصی شدن در نظرمسئولان مرکز هنرهای نمایشی به معنای استقلال گروه‌های نمایشی نیست بلکه بیشتر هدف، قطع کمک‌های مالی ورایانه‌ای دولت است. بنابراین گروه‌های نمایشی که تا سال گذشته با قراردادهای صددر صدی از مرکز هنرهای نمایشی دستمزد دریافت می‌کردند، حالا باید 30 درصد هزینه‌هایشان را ازگیشه تامین کنند. این در حالی است که در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان تئاتر توسط دولت حمایت می‌شود.
خصوصی سازی زمانی خوب است که گروه‌ها به استقلال کامل برسند نه اینکه فقط از نظر مالی از حمایت‌های دولت محروم شوند.
وقتی کارگردانان ما در سال فقط یکی دو کار برای اجرا دارند، بازیگران ما بیشتر سال را بیکار هستند و نویسندگان نمی‌نویسند، نمی‌توانیم به خصوصی شدن تئاتر امیدوار باشیم.
می‌شود این طور برداشت کرد که می‌خواهند به این بهانه گروه‌های نمایشی، آثاری ارائه کنند که با استقبال مردم مواجه شوند. این باعث می‌شود افراد سراغ موضوعات وعواملی بروند که مخاطب جذب کنند. کل بودجه تئاتر تهران به اندازه یک پنجم پولی نیست که برای یک تیم فوتبال اختصاص می‌دهند. این انصاف نیست که همین را هم کم کنید. اگر پایه بودجه تئاتر را افزایش داده بودند کم کردن 30 درصد آن منطقی بود ولی حالا که قرار است دستمزدها به اندازه قبل باشد کم کردن این مبلغ منصفانه نیست.
نکته دیگر اینکه مهرماه امسال هفدهمین جشنواره بین المللی تئاترکودک ونوجوان همدان با تاکید محمد حسینی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بر لزوم فعال سازی گروه‌های تئاتری در دبستان‌ها به کار خود پایان داد. وزیر ارشاد که در مراسم حضور یافته بود با بیان اینکه گاهی تصورمی‌شود چون تئاتر برای کودک و نوجوان تولید می‌شود باید ساده باشد ولی ساده‌ بودن با سطحی بودن متفاوت است، افزود: " اهمیت تئاتر بویژه در دوران کودکی در رشد فرهنگی کودک بسیار حائز اهمیت وتاثیر گذار است و در شکوفایی استعداد، اعتماد به نفس و فن بیان کودک موثر است. پیگیری می‌کنیم تا درهر مدرسه گروه تئاتری فعال شود تا آینده جامعه را تامین کند. "
در ادامه یکی از فعالان تئاترکودک در این مراسم گفت: " تجربه شخصی من درزندگی و تجربه 40 ساله من در تئاتر می‌گوید به رغم گسترش امکانات، بهترین و بنیادی‌ترین راه برای تربیت بچه‌ها تئاتر است و به همین دلیل است که در قرن 21 در اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که موضوع جدیدی به نام تئاتر در خانه را پدید آورند. "

منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
نویسنده : محمد عمرانی

نظر شما