موضوع : پژوهش | پایان نامه

مطالعه و بررسی نظام ممیزی ارتباطات در استان قم

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1390
موضوع: مدیریت
پدیدآور: حمید حسین‌زاده نیکویی 
استاد راهنما: حسن درویش 
استاد مشاور: رضا رسولی
مرکز پیام نور تهران، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
چکیده

ارتباطات قلب فرآیند مدیریت است. به طوری که با چهار وظیفه برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل همراه است. ارتباطات فرآیندی است که از طریق آن اطلاعات جریان می یابد. ارتباطاتی که در یک سازمان روی می دهد تاثیر مهمی بر موفقیت سازمان دارد. درک مفهوم ارتباطات سازمانی، اثربخشی کارکنان سازمان را افزایش می دهد و نقصان در اصول ارتباطات سازمانی باعث ایجاد مشکل در سازمان می شود. یک راه برای بهبود ارتباطات در یک سازمان، انجام ممیزی ارتباطات است. ممیزی ارتباطات قصد دارد تا وسیله ارزیابی وضعیت ارتباطات را در یک سازمان با استفاده از مجموعه ای از شاخص های مورد نظر فراهم سازد. این تحقیق به بررسی ارتباطات درون سازمانی می پردازد. ساختار ارتباطی، گرایشهای فردی، گرایشهای سازمانی و گرایشهای گروهی ابعاد ارتباطات درون سازمانی می باشند. نتایج نشان داد :(1) وضعیت ارتباطات درون سازمانی در سطح 05/0 مناسب است. (2) به غیر از گرایشهای سازمانی، بین سایر ابعاد مختلف ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات درون سازمانی رابطه معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. (3) بین ابعاد ارتباطات، رابطه معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. (4) بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب از دیدگاه کارکنان سازمان در مولفه‌های: راه‌های انتقال اطلاعات به دیگران، موضوعات ارسال اطلاعات به دیگران و موضوعات دریافت اطلاعات از دیگران، تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. (5) ارتباطات در بین مدیران و سایر کارکنان یکسان بوده و تفاوت معناداری ندارد. (6) تاثیر مولفه های جنسیت، تاهل، سطح تحصیلات، سن و سنوات کاری بر ممیزی ارتباطات بررسی شد؛ تنها بین جنسیت و ارتباطات درون سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.

نظر شما