جستاری بر پویانمایی باب اسفنجی و دلالتهای تربیتی مترتب بر آن بر اساس ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: زینب تصویری
استاد راهنما: زینبالسادات اطهری اصفهانی
دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی
چکیده
در دنیای امروز رسانه یکی از ابزارها و وسایل گذران اوقات فراغت برای انسانها و مخصوصاً کودکان میباشد. این در حالی است که یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین اقسام رسانه نزد کودکان پویانمایی است. به دلیل شرایط ویژه و حساس دوران کودکی بررسی تأثیرات ناشی از مشاهده پویانماییها در تعلیم و تربیت این دوره امری ضروری و اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی دلالتهای تربیتی پویانمایی باب اسفنجی بر اساس ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت صورت گرفته است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری اطلاعات بر مبنای روش کیفی-کمی انجامگرفته است. بدین معنا که تحلیل ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت و تعیین مقولههای مربوط به آن ساحتها، مشاهده و تحلیل پویانمایی و استخراج مضامین از آن در حیطه روش کیفی قرارگرفته است. شمارش فراوانی مضامین و قسمتهایی از پویانمایی که این مضامین در آنها مشاهدهشده است در حیطه روش کمی قرار گرفت. واحد زمینه در این پژوهش 96 قسمت از پویانمایی موردنظر بوده است. واحد تحلیل پژوهش مضامینی بود که پس از مشاهده پویانمایی از آن استخراج گردید. برای گردآوری اطلاعات از روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی مبتنی بر نظریه مایرینگ استفادهشده است. روایی صوری مربوط به مقولههای مرتبط با ساحتهای ششگانه، توسط متخصصین به تائید رسید. پایایی این مقولهها با استفاده از ضریب اسکات و نظرات 4 نفر از صاحبنظران در این زمینه عدد 0،772 برآورد شد؛ و نهایتاً برای تحلیل دادههای بهدستآمده از پژوهش از روش آنتروپی شانون بهره گرفته شد. در پژوهش حاضر علاوه بر استخراج و تحلیل مضامینی از پویانمایی که با ساحتهای ششگانه تطبیق داشتند مضامینی که در نفی ساحتها بودند نیز استخراج و مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش 242 مضمون در ارتباط با ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت در این پویانمایی مشاهده شد که میزان توجه و اهمیت به این ساحتها از کمترین به بیشترین عبارت است از: ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی (0،133)، ساحت تربیت علمی و فناوری (0،147)، ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای (0،174)، ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری (0،162)، ساحت تربیت اجتماعی (0،191) و ساحت تربیت زیستی و بدنی (0،192). همچنین 314 مضمون در نفی ساحتهای ششگانه مشاهده شد که میزان توجه و اهمیت به نفی این ساحتها از کمترین به بیشترین عبارت است از نفی ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری (0،062)، نفی ساحت تربیت علمی و فناوری (0،110)، نفی ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای (0،167)، نفی ساحت تربیت زیستی و بدنی (0،199)، نفی ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی (0،226)، نفی ساحت تربیت اجتماعی (0،233)؛ بنابراین یافتهها حاکی از این امر است که رشد ابعاد وجودی انسان بهصورت متعادل در پویانمایی باب اسفنجی موردتوجه قرار نگرفته است لذا ضرورت پرهیز از شکلگیری شخصیت کاریکاتوری و توجه توأمان به همه ساحتهای وجودی انسان که هدف اساسی تعلیم و تربیت نیز میباشد، توصیه میشود.
نظر شما