تحلیل زیبا شناختی آثار محمد سیاه قلم بر اساس نظریات اروین پانوفسکی
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: مهرنوش دهقانی
استاد راهنما: مجید اسلمی
استاد مشاور: مهدی ارجمند
موسسه آموزش عالی ارم، گروه پژوهش هنر
چکیده
محمد سیاه قلم هنرمند عجایب نگار مکتب هرات است که اطلاعات دقیقی در مورد وی وجود ندارد ؛ با دیدن آثار وی آنچه ذهن را به فکر وا میدارد، چرایی به وجود آمدن این تصاویر است؟و با توجه به اینکه در آن دوره نقاشان به سفارش درباریان کار میکردند، آیا این تصاویر مربوط به سفارش و تصویر کردن کتاب است؟ در پس این تصاویر ،مفاهیمی وجود دارد اعم از باورها و اعتقادات مردم و مراسم های خاص و دعاها و طلسم ها و همچنین طرز فکر عموم مردم در آن زمان. اروین پانوفسکی نظریه پرداز و مورخ تاریخ هنر ،خوانش تصاویر را به سه مرحله تقسیم می کند.در این پژوهش قصد داریم با توجه به این سه سطح از نظریه پانوفسکی آثار محمد سیاه قلم را بررسی کنیم. مسئله اصلی رسیدن به مقصود نقاش از به وجود آوردن این تصاویر است. با استفاده از نظریه خوانش تصاویر پانوفسکی می توانیم تا حدودی به مفهوم تصاویر نزدیک شویم.اما آنچه در این پژوهش کار را مشکل می سازد مجهول بودن محمد سیاه قلم در تاریخ است.زیرا مدارک و اسناد معتبری برای به اثبات رساندن شخصیت او و دوره اش وجود ندارد . درفصل اول کلیات تحقیق توضیح داده میشود و در فصل دوم به معرفی محمد سیاه قلم و آثارش میپردازیم ، در فصل سوم اروین پانوفسکی و نظریاتش را معرفی میکنیم و در پایان این پژوهش با بررسی چند اثر از محمد سیاه قلم و نقد آن ها به واسطه سه مرحله پانوفسکی می پردازیم . کلید واژه: زیبا شناختی،محمد سیاه قلم،اروین پانوفسکی،نقاشی
نظر شما