نوسان بین مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان طوطی فلوبر اثر جولین بارنز
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: محسن تقی پور
استاد راهنما: ناهید شهبازی مقدم
استاد مشاور: انسیه شعبانی راد
دانشگاه سمنان، پردیس علوم انسانی - دانشکده علوم انسانی
چکیده
همزمان با گردش قرن نوزده به بیست، تغییرات بسیاری در نگارش بویژه رمان صورت پذیرفته است. دقیقا پیش از جنگ جهانی اول، جذابیت مدرنیسم پیشگامان را از ارزش های طبقه متوسط با تمرین سبک ها و شکل های جدید و پیچیده جدا ساخت. نویسندگان از عینیت گرائی ظاهری که از طریق موقعیت اخلاقیات روشن و صریح ، گوینده سوم شخص دانای کل، و نقطه نظر داستانی ثابت میسر گشته بود، تغیر جهت دادند. همراه با از هم گسیخته کردن کردن نوع ادبی، جنبش عمومی نسبت به تاکید بر شکل های از هم گسیخته، روایت های ناپیوسته، و بخش های ظاهرا تصادفی منابع گوناگون بود.در حالیکه تحت تاثیر مدرنیسم بودند، هنرمندان نیمه قرن بیست هم بخاطر جنگ جهانی دوم سرخورده شده بودند و هم از بحبوحه مدرنیسم مستاصل بودند. بسیاری از نویسندگان پسا-مدرنیسم تلاش داشتند تا از پیچیدگی مدرنیسم و از هم گسیختگی سبک فاصله بگیرند که خیلی زود خود با محتوای از هم گسیخته و نسبتا پیچیده مواجه شدند. پسامدرنیسم اکنون با مشخصه هایی چون تکثر، بینامتنیت، خودبازتابی، و فرا داستان شناخته می شود.جولین بارنز، نویسنده هردو جنبش، رمان غیرمعمول طوطی فلوبرت (1984) را بعد از دو رمان معمول مدرنیست خود نوشت. علیرغم انتقادهای بیشمار پیرامون تحلیل ابعاد طوطی فلوبرت، رمان به ندرت بخاطر ترجیحات مدرنیستی خود مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه حاضر بر مباحث پیرامون تکنیک های بکار گرفته شده در رمان تمرکز دارد و بدنبال هم عناصر مدرنیست و هم پسامدرنیست مانند رمان کانستلر، جریان سیال ذهن، و حقیقت می باشد. با مطالعه نوسان میان مدرنیسم و پسامدرنیسم، این مطالعه تاکید بر این دارد که چگونه رمان طوطی فلوبرت فراتر از عنوان گذاری مدرنیسم یا پسامدرنیسم در اوایل 1984 می رود.
نظر شما