موضوع : پژوهش | مقاله

نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان

نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان
هراس اجتماعی یک اختلال اضطرابی است که با ترس شدید و مداوم از قضاوت شدن یا مورد توجه قرار گرفتن توسط دیگران مشخص می شود. این اختلال می تواند در عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی افراد تأثیر منفی بگذارد.
باورهای فراشناخت
باورهای فراشناخت به افکار و باورهایی گفته می شود که افراد در مورد فرایندهای شناختی خود دارند. این باورها می توانند بر نحوه پردازش اطلاعات و حل مسئله افراد تأثیر بگذارند.
خود کارآمدی
خود کارآمدی به باور فرد در مورد توانایی خود برای انجام یک کار یا دستیابی به یک هدف گفته می شود.
تحقیقات
تحقیقات نشان داده اند که باورهای فراشناخت و خود کارآمدی می توانند نقش مهمی در پیش بینی هراس اجتماعی داشته باشند.
باورهای فراشناخت
باورهای فراشناختی که با هراس اجتماعی مرتبط هستند عبارتند از:

باور به اینکه افکار و احساسات منفی غیرقابل کنترل هستند.
باور به اینکه افکار و احساسات منفی می توانند عواقب منفی داشته باشند.
باور به اینکه نمی توان افکار و احساسات منفی را تغییر داد.

این باورها می توانند باعث شوند که افراد مبتلا به هراس اجتماعی از موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند یا در این موقعیت ها احساس اضطراب شدید داشته باشند.
خود کارآمدی
خود کارآمدی پایین نیز با هراس اجتماعی مرتبط است. افراد مبتلا به هراس اجتماعی ممکن است باور داشته باشند که توانایی انجام کارهایی را که در موقعیت های اجتماعی نیاز دارند، ندارند. این باور می تواند باعث شود که آنها از این موقعیت ها اجتناب کنند یا در این موقعیت ها احساس اضطراب شدید داشته باشند.
راهکارهایی برای بهبود باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در دانش آموزان
برای بهبود باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در دانش آموزان مبتلا به هراس اجتماعی، می توان از روش های زیر استفاده کرد:

آموزش مهارت های فراشناخت: این آموزش می تواند به دانش آموزان کمک کند تا در مورد افکار و احساسات خود آگاهی بیشتری داشته باشند و نحوه کنترل آنها را بیاموزند.
آموزش مهارت های حل مسئله: این آموزش می تواند به دانش آموزان کمک کند تا راه های موثرتری برای مقابله با موقعیت های اجتماعی دشوار بیاموزند.
درمان شناختی-رفتاری: این درمان می تواند به دانش آموزان کمک کند تا باورهای غیرمنطقی خود را شناسایی و اصلاح کنند.

نتیجه گیری
باورهای فراشناخت و خود کارآمدی می توانند نقش مهمی در پیش بینی هراس اجتماعی داشته باشند. بهبود این باورها می تواند به کاهش علائم هراس اجتماعی و بهبود عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی افراد کمک کند.

نظر شما