بررسی سانحه کشتی سانچی با تأکید بر بیمه
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: یغمور قلیزاده
استاد راهنما: سعید شریعتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
چکیده
نفتکش سانچی و نقش بیمههای دریایی در جبران خسارت آن از مسائل اساسی است که عمده ترین قسمت آن اختصاص به بررسی روابط حقوقی مالکین دو یا چند کشتی دارد که یک یا چند تای آنها به دلیل برخورد به کشتیهای دیگر یا دلایل مشابه آسیب دیده است و با اجتماع شرایطی میتواند جبران خسارات وارد برخویش را از کشتیهای خطا کار بخواهد. این موضوع از جمله مباحثی است که همانند بسیاری از مباحث دیگر حقوق دریایی در حقوق ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است،رویه قضایی قابل توجهی نیز دراین خصوص در ایران وجود ندارد. بنابر این چاره ای جز تلاش برای دستیابی به منابع حقوقی کشورهای دیگر از جمله حقوق دریایی انگلستان وجود نداشته، زیرا کمتر کسی است که بتواند سیاست انگلستان را به ویژه در قرن گذشته بر دریاها و اقیانوسهای بزرگ و پیشرفت علوم دریایی و در نتیجه گسترش حقوق دریایی این کشور منکر شود. علاوه براینکه حقوق دریایی انگلستان با سایر نظامهای دریایی نقاط مشترک فراوانی دارد،یکی از منابع مهم حقوق دریایی ایران در زمینه تصادم دریایی نیز میباشد. چرا که در مباحث حقوق دریایی ایران موضوع از دو حال خارج نیست. یا موضوع مورد بحث،از جمله مباحثی است که در مورد آن قوانین مدونی وجود دارد یا اینکه از جمله موضوعاتی است که در آن سابقه قانونگذاری وتدوین قانون وجود ندارد.در حقیقت باید گفت که نقش نهاد تامین خسارت خسارت در مباحث حقوق دریایی از جمله وبه ویژه تصادم کشتیها بسیار قابل توجه است. این نهاد در دو چهره پوشش شرکتها و موسسسات بیمه دریایی وپوشش انجمنهای حمایت وجبران خسارت ظاهر میشوند. فعالیت تجاری بیمه گری در معنای خاص،از طریق شرکتهای بیمه محقق میشود. به طور کلی بیمه دریایی در بردارنده بیمه کشتی( بدنه وماشین آلات) بیمه کالا،بیمه کرایه حمل وبیمه مسئولیت مدنی ناشی از تصادم است. بیمه کشتی طبع دو گانه دارد: از سویی بیمه جبران خسارت است وبدین ترتیب جبران زیانهای ناشی از تلف کلی کشتی اعم از واقعی یا فرضی،تلف جزئی محموله یا ورود صدمه به آن به علاوه پرداخت هزینه نجات وسهمیه خسارت مشترک کالاها را تحت پوشش قرار میدهد. در بیمه کرایه، با توجه به مفاد قرار داد حمل ونحوه محاسبه وپرداخت کرایه، حسب مورد، مالک یا مستاجر کشتی دارای نفع قابل بیمه بوده ومی تواند خسارت ناشی از تلف یا از دست دادن کرایه را بیمه کنند. بنابراین نقش بیمه در جبران خسارات نفتکش سانچی حیاتی است وبرای آنکه مالکان کشتیها نسبت به دریافت کامل غرامت اطمینان یابند نقش انجمنهای حمایت وجبران خسارت نیز رو به افزایش است. با توجه به حادثه بوجود آمده در تاریخ 16/10/96 برای کشتی نفتکش سانچی، این تحقیق درنظر دارد مباحث حقوقی چگونگی جبران خسارت مالی و جانی وارده را مورد بررسی قرار دهد.
نظر شما