موضوع : پژوهش | پایان نامه

بازنمایی پدیده پلاسکو در رسانه تلگرام

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: محمد احمدی 
استاد راهنما: فاطمه جواهری 
استاد مشاور: کرم حبیب پور گتابی
دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

چکیده

موضوع تحقیق حاضر، بازنمایی پدیده پلاسکو در رسانه تلگرام است و هدف از انجام آن توصیف و تحلیل شیوه بازنمایی معانی، مضامین و دلالت پیام هایی است که درخصوص حادثه پلاسکو در رسانه تلگرام منتشر شده است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی به همراه نشانه شناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی پیام‌های متنی (نوشتاری و بصری) مربوط به حادثه پلاسکو در پنج کانال‌ منتخب تلگرام می باشد. نمونه های موردنظربراساس روش نمونه گیری هدفمند شامل 144پیام نوشتاری و 200 عکس انتخاب شده اند. لازم به ذکر است یافته های این تحقیق در دو بخش، اطلاعات حاصل از دلالت های معانی، مفهومی و مضامین موجود در پیام ها، اطلاعات مربوط به کانال های تلگرام مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. بررسی پیام های موجود در تلگرام های منتخب به مفاهیمی همچون بی‌ اعتمادی به رسانه‌های دولتی، اعتماد به رسانه‌های خارجی، توجه به شایعات، مواجه دینی مردم با حادثه پلاسکو، احساس ناامنی و اضطراب در تقابل با آینده، مشارکت اجتماعی، بی تفاوتی اجتماعی، همدلی اجتماعی، میل به ابراز وجود، مدیریت ناکار آمد دستگاههای دولتی، دلبستگی یا احساس تعلق به پلاسکو، لزوم ضرورت بازنگری و اصلاح شیوه های مدیریت، اسطوره سازی از قهرمانان، فرصت طلبی احزاب، نهادها و منتقدین حاکمیت اشاره دارد. یافته های بخش دوم، بیانگر جهت گیری ها و منافع فکری و سیاسی متفاوت کانال ها در انتشار و تاکید بر برخی اخبار و پیام ها، اشاره دارد. اطلاعات تحقیق نشان دهنده نقش فعال و مهم رسانه های اجتماعی در واکنش نشان دادن به چالش ها و بحران های جامعه است و براین واقعیت دلالت دارد که امروز این قبیل رسانه ها بصورت مکمل و درکنار رسانه رسمی و حکومتی؛ نیاز کنشگران انسانی به تفسیر و تحلیل وقایع و رخدادهای اجتماعی را برآورده می سازند.

نظر شما