موضوع : پژوهش | مقاله

نقش باورهای غیر‌ منطقی و کفایت اجتماعی در پیش‌بینی تجربه‌ی قلدری سایبری دانش آموزان

باورهای غیر‌ منطقی
باورهای غیر‌ منطقی، باورهایی هستند که با واقعیت مطابقت ندارند و باعث ایجاد مشکلات و اختلالات در زندگی فرد می‌شوند. این باورها می‌توانند در زمینه‌های مختلف زندگی فرد، از جمله روابط اجتماعی، عملکرد تحصیلی و سلامت روان، تأثیر منفی داشته باشند.
برخی از باورهای غیر‌ منطقی که می‌توانند با تجربه قلدری سایبری مرتبط باشند عبارتند از:

باور به اینکه دنیا باید طبق میل من باشد. این باور باعث می‌شود فرد انتظار داشته باشد که همه افراد او را دوست داشته باشند و با او مهربان باشند. در نتیجه، اگر کسی به او آسیب برساند، احساس می‌کند که دنیا علیه او است و این احساس می‌تواند باعث افزایش احتمال تجربه قلدری سایبری در او شود.
باور به اینکه من شخص بدی هستم. این باور باعث می‌شود فرد احساس بی‌ارزشی و ناامیدی کند. در نتیجه، ممکن است نسبت به خود دیدگاه منفی داشته باشد و این دیدگاه منفی می‌تواند باعث شود که او در برابر قلدری سایبری آسیب‌پذیرتر باشد.
باور به اینکه من کنترلی بر زندگیم ندارم. این باور باعث می‌شود فرد احساس بی‌قدرتی و ناامیدی کند. در نتیجه، ممکن است نسبت به دنیا دیدگاه منفی داشته باشد و این دیدگاه منفی می‌تواند باعث شود که او در برابر قلدری سایبری آسیب‌پذیرتر باشد.

کفایت اجتماعی
کفایت اجتماعی، توانایی فرد در برقراری ارتباط موثر با دیگران، حل مشکلات اجتماعی و سازگاری با محیط اجتماعی است. افراد با کفایت اجتماعی بالا، مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و سازگاری خوبی دارند. این مهارت‌ها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا در برابر قلدری سایبری آسیب‌پذیرتر نباشند.
برخی از مهارت‌های اجتماعی که می‌توانند با کاهش احتمال تجربه قلدری سایبری مرتبط باشند عبارتند از:

مهارت‌های ارتباطی: افراد با مهارت‌های ارتباطی خوب می‌توانند به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و احساسات و نیازهای خود را به‌طور موثر بیان کنند. این مهارت‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در برابر قلدری سایبری دفاع کنند و از خود حمایت کنند.
مهارت‌های حل مسئله: افراد با مهارت‌های حل مسئله خوب می‌توانند به‌طور موثر با مشکلات و چالش‌های زندگی کنار بیایند. این مهارت‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در برابر قلدری سایبری، راه‌حل‌های مناسب پیدا کنند و از آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کنند.
مهارت‌های سازگاری: افراد با مهارت‌های سازگاری خوب می‌توانند به‌طور موثر با تغییرات و شرایط جدید کنار بیایند. این مهارت‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در برابر قلدری سایبری، با شرایط جدید سازگار شوند و از آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کنند.

نتایج پژوهش‌ها
پژوهش‌های متعدد نشان داده‌اند که باورهای غیر‌ منطقی و کفایت اجتماعی با تجربه قلدری سایبری در ارتباط هستند. به‌طور کلی، نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دانش‌آموزانی که باورهای غیر‌ منطقی بیشتری دارند و کفایت اجتماعی کمتری دارند، بیشتر در معرض تجربه قلدری سایبری قرار دارند.
پیشگیری از تجربه قلدری سایبری
با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام‌شده، می‌توان اقدامات زیر را برای پیشگیری از تجربه قلدری سایبری در دانش‌آموزان انجام داد:

آموزش باورهای منطقی و مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان: آموزش باورهای منطقی و مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا دیدگاه مثبت‌تری نسبت به خود و دنیا داشته باشند و مهارت‌های لازم برای مقابله با قلدری سایبری را کسب کنند.
ایجاد محیطی حمایتی در مدرسه: ایجاد محیطی حمایتی در مدرسه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا در برابر قلدری سایبری احساس امنیت بیشتری داشته باشند.
نظارت بر فعالیت‌های دانش‌آموزان در فضای مجازی: نظارت بر فعالیت‌های دانش‌آموزان در فضای مجازی می‌تواند به والدین و معلمان کمک کند تا در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای از قلدری سایبری، اقدامات لازم را انجام دهند.

نظر شما