سقوط هواپیمای انگلیسی حامل افسران ایرانی در قزوین
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

سقوط هواپیمای انگلیسی حامل افسران ایرانی در قزوین

در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۴۲ (۲۸ دی ۱۳۲۱)، یک هواپیمای انگلیسی حامل ۲۸ افسر ایرانی که به دعوت دولت انگلستان برای بازدید از محل وقوع جنگ‌های شمال آفریقا عازم مصر شده بودند، در نزدیکی قزوین سقوط کرد. در این حادثه، تمام سرنشینان هواپیما کشته شدند.
هواپیمای مذکور، یک هواپیمای دو موتوره بمب افکن بود که از فرودگاه مهرآباد تهران به پرواز درآمده بود. هواپیما در نزدیکی قزوین به دلیل بدی آب و هوا دچار سانحه شد و در زمین سقوط کرد.
در میان سرنشینان هواپیما، ۱۴ افسر ارتش ایران، ۹ افسر نیروی هوایی ایران، و ۵ افسر نیروی انتظامی ایران حضور داشتند. همچنین، یک افسر انگلیسی نیز در این هواپیما حضور داشت.
سقوط این هواپیما، یکی از بزرگترین حوادث هوایی در تاریخ ایران بود. این حادثه، ضربه سنگینی به ارتش ایران وارد کرد و باعث شد که برنامه بازدید افسران ایرانی از محل وقوع جنگ‌های شمال آفریقا لغو شود.
علت سقوط هواپیما
علت سقوط هواپیما هرگز به طور دقیق مشخص نشد. برخی منابع، دلیل سقوط هواپیما را بدی آب و هوا اعلام کردند. برخی دیگر نیز معتقدند که هواپیما به دلیل نقص فنی دچار سانحه شده است.
بازتاب حادثه در رسانه‌ها
حادثه سقوط هواپیمای انگلیسی حامل افسران ایرانی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران و جهان داشت. روزنامه‌های آن زمان، این حادثه را با عناوین مختلفی همچون "فاجعه هوایی در قزوین"، "قتل عام افسران ایرانی"، و "جنایت انگلیسی‌ها در ایران" پوشش دادند.
یادبود حادثه
در سال ۱۳۲۲، یک یادبود برای قربانیان این حادثه در قزوین ساخته شد. این یادبود، یک سنگ قبر بزرگ است که بر روی آن، نام و نشان تمام قربانیان حادثه حک شده است.

نظر شما