از مظفرالدین شاه تا امروز؛ ایرانی‌ها 112 سال سوار بر اتول
موضوع : پژوهش | مقاله

از مظفرالدین شاه تا امروز؛ ایرانی‌ها 112 سال سوار بر اتول

اولین اتومبیل در ایران در سال 1281 هجری شمسی (1902 میلادی) توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد کشور شد. این اتومبیل یک دستگاه رنو مدل 1900 بود که از فرانسه خریداری شده بود. مظفرالدین شاه در سفری که به اروپا داشت با اتومبیل آشنا شده بود و از این وسیله نقلیه جدید بسیار خوشش آمده بود. او تصمیم گرفت که دو دستگاه از این اتومبیل را برای خود خریداری کند.
این اتومبیل‌ها به وسیله راه آهن و کشتی از طریق روسیه و دریای خزر به ایران فرستاده شدند. گفته می‌شود که یکی از این اتومبیل‌ها در میانه راه به دلیل نقص فنی و مشکلات حمل به تهران نمی‌رسد و دیگری نیز در هنگام ترور نافرجام محمد علی شاه با نارنجک منفجر شده و وی با گالسکه به دربار بازمی‌گردد.
با مرگ مظفرالدین شاه، اتومبیل‌های او به دست محمد علی شاه قاجار می‌رسد. محمد علی شاه نیز از این وسیله نقلیه جدید استقبال می‌کند و از آن برای رفت و آمد استفاده می‌کند. او همچنین دستور می‌دهد که اتومبیل‌های بیشتری برای دربار خریداری شود.
در اوایل دوره پهلوی، ورود اتومبیل به ایران افزایش می‌یابد. رضا شاه پهلوی که علاقه زیادی به اتومبیل داشت، دستور می‌دهد که جاده‌های جدیدی در کشور ساخته شود تا امکان تردد اتومبیل‌ها فراهم شود. در این دوره، کارخانه‌های تولید اتومبیل نیز در ایران تاسیس می‌شوند.
در دهه‌های 50 و 60 شمسی، ورود اتومبیل به ایران به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد. در این دوره، مردم ایران به تدریج به استفاده از اتومبیل روی می‌آورند و اتومبیل به یکی از وسایل نقلیه اصلی در کشور تبدیل می‌شود.
در حال حاضر، ایران یکی از بزرگترین بازارهای اتومبیل در جهان است. در سال 2023، بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه اتومبیل در ایران تولید شد.
تاثیرات ورود اتومبیل به ایران
ورود اتومبیل به ایران تاثیرات عمیقی بر زندگی مردم این کشور داشته است. این وسیله نقلیه جدید باعث شده است که رفت و آمد مردم آسان‌تر و سریع‌تر شود. همچنین، اتومبیل نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا کرده است.
از جمله تاثیرات مثبت ورود اتومبیل به ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سرعت و سهولت در رفت و آمد
توسعه گردشگری و حمل و نقل
افزایش تولید و اشتغال
بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی

البته، ورود اتومبیل به ایران تاثیرات منفی نیز داشته است. از جمله این تاثیرات منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش آلودگی هوا
افزایش ترافیک
افزایش هزینه‌های زندگی
افزایش حوادث رانندگی

آینده اتومبیل در ایران
آینده اتومبیل در ایران با چالش‌هایی روبرو است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش آلودگی هوا
افزایش ترافیک
افزایش هزینه‌های زندگی
افزایش حوادث رانندگی

برای غلبه بر این چالش‌ها، باید اقداماتی انجام شود. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توسعه حمل و نقل عمومی
استفاده از سوخت‌های پاک
توسعه فناوری‌های جدید در صنعت خودروسازی

با انجام این اقدامات، می‌توان از تاثیرات منفی ورود اتومبیل به ایران کاست و آینده روشن‌تری برای این وسیله نقلیه در کشور رقم زد.

شرح تصویر: اولین اتومبیلی که وارد یزد شد ۱۳۰۴ شمسی 

نظر شما