موضوع : پژوهش | مقاله

ادراکِ مردانِ بی‌وفا (خیانت) از علل و عوامل بازدارنده از روابط فرازناشویی

در یک مطالعه کیفی که توسط چوپانی و همکاران (1398) انجام شد، علل و عوامل بازدارنده از روابط فرازناشویی از دیدگاه مردان بی‌وفا بررسی شد. در این مطالعه، 12 مرد بی‌وفا در شهر شاهیندژ ایران مورد مصاحبه قرار گرفتند.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، علل خیانت در مردان بی‌وفا را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:


عوامل درون‌فردی: این عوامل شامل ویژگی‌های شخصیتی، نیازها و انگیزه‌های فرد است. از جمله عوامل درون‌فردی که در خیانت نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنوع‌طلبی جنسی
عدم پای‌بندی مذهبی
کسب اعتماد به نفس
انتقام

 

عوامل بین‌فردی: این عوامل شامل کیفیت رابطه زناشویی، نارضایتی‌های عاطفی و جنسی و مشکلات ارتباطی بین زوجین است. از جمله عوامل بین‌فردی که در خیانت نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نارضایتی جنسی
نارضایتی عاطفی
عدم تعهد

 

عوامل محیطی: این عوامل شامل شرایط محیطی و موقعیتی است که فرد در آن قرار دارد. از جمله عوامل محیطی که در خیانت نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهیابودن شرایط خیانت
اختلال در همسرگزینی

 

عوامل بازدارنده از روابط فرازناشویی نیز در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس یافته‌های این مطالعه، عوامل بازدارنده از روابط فرازناشویی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:


عوامل بین‌فردی: این عوامل شامل رضایتمندی از رابطه زناشویی، عشق و علاقه به همسر و احساس مسئولیت نسبت به خانواده است. از جمله عوامل بین‌فردی که می‌توانند از خیانت جلوگیری کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارضای عاطفی و جنسی در رابطه زناشویی
عشق و علاقه به همسر
احساس مسئولیت نسبت به خانواده

 

عوامل محیطی: این عوامل شامل حمایت اجتماعی از طرف خانواده و دوستان و وجود قوانین و مقرراتی که خیانت را منع می‌کند است. از جمله عوامل محیطی که می‌توانند از خیانت جلوگیری کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمایت اجتماعی از طرف خانواده و دوستان
وجود قوانین و مقرراتی که خیانت را منع می‌کند

عوامل درون‌فردی: این عوامل شامل پای‌بندی مذهبی، احساس گناه و پشیمانی و ترس از عواقب خیانت است. از جمله عوامل درون‌فردی که می‌توانند از خیانت جلوگیری کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پای‌بندی مذهبی
احساس گناه و پشیمانی
ترس از عواقب خیانت

در این مطالعه، مردان بی‌وفا به این نکته اشاره داشتند که عوامل درون‌فردی و بین‌فردی در خیانت نقش بیشتری دارند. عوامل محیطی نیز می‌توانند در برخی موارد در جلوگیری از خیانت نقش داشته باشند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که برای پیشگیری از خیانت، باید به عوامل مختلف درون‌فردی، بین‌فردی و محیطی توجه کرد. بهبود کیفیت رابطه زناشویی، افزایش رضایتمندی عاطفی و جنسی زوجین، تقویت حمایت اجتماعی و ایجاد قوانین و مقرراتی که خیانت را منع می‌کند می‌تواند در پیشگیری از خیانت مؤثر باشد.

نظر شما