موضوع : پژوهش | پایان نامه

بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزش استفاده از کتابخانه بر توانائی استفاده از کتابخانه توسط دانشجویان رشته شنوائی‌سنجی دانشکده علوم توانبخشی

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1375
پدیدآور: فاطمه مهدی‌فر 
استاد راهنما: فاطمه اسدی‌گرگانی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

چکیده
 


این پژوهش یک مطالعه نیمه‌تجربی است و هدف کلی آن، تعیین تاثیر برنامه آموزش استفاده از کتابخانه بر توانائی استفاده از کتابخانه توسط دانشجویان رشته شنوائی‌سنجی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران می‌باشد. فرضیه پژوهش آموزش عبارت است از: "استفاده از کتابخانه بر میزان توانائی دانشجویان رشته شنوائی‌سنجی در استفاده از منابع کتابخانه تاثیر دارد." جامعه مورد پژوهش ، دانشجویان ترم 4 و 5 رشته شنوائی‌سنجی (42 نفر) دانشکده علوم توانبخشی در سال 1375 می‌باشد. اطلاعات گردآوری شده از طریق دو آزمون (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) جمع‌آوری گردید. مدت زمان آموزش برای هر ترم، 2 جلسه دو ساعته در نظر گرفته شد. نتایج این پژوهش که با استفاده از آزمونهای T مستقل، T جفتی، آنالیز واریانس یک‌طرفه و آزمون مک‌نمار حاصل شده است نشان می‌دهد که: -بین نمرات قبل و بعد از آموزش در واحدهای مورد پژوهش اختلاف معنی‌داری وجود دارد، بنابراین فرضیه پژوهش تایید می‌گردد (Z=5/196 P <0/01) آموزش در هر دو گروه دختران و پسران تاثیر داشته است (P < 0/02) در هر دو ترم 4 و 5 در انواع سهمیه دانشگاه، در دو گروه خوابگاه و غیرخوابگاه، و در معدل دانشگاه دانشجویان مورد مطالعه تاثیر داشته است . (P < 0/01) نیز آموزش در گروه‌های سنی جامعه مورد مطالعه تاثیر داشته است . (P < 0/05) -تاثیر آموزش در گروه دختران و پسران اختلاف معنی‌داری نیست . آموزش در ترم 5 تاثیر بیشتری داشته است (P < 0/01)، بین محل سکونت دانشجو و تاثیر آموزش ارتباط معنی‌داری نبوده است . -بین تاثیر آموزش با انواع سهمیه دانشجویان رابطه معنی‌داری وجود ندارد. (Fc=1/280)، و بین تاثیر آموزش و معدل دانشگاه دانشجویان ارتباط معنی‌داری وجود ندارد. (fc=1/299)، نیز بین تاثیر آموزش و سن دانشجویان رابطه معنی‌داری وجود ندارد. (fc=0/0058) 85/57 درصد از دانشجویان ضرورت آموزش را بیش از 60 درصد ذکر کردند و 96/42 درصد آنان ترم 1 و 2 را مناسب جهت آموزش می‌دیدند. لذا پیشنهاد شد که جهت آشنائی مقدماتی با کتابخانه و منابع موجود و خدماتی که ارائه می‌شود چند جلسه آشنائی برای دانشجویان به منظور آشنائی با منابع و مراجح تخصصی، و بانک‌های اطلاعاتی در ترمهای بالاتر، قبل از انجام پایان‌نامه و دیگر پژوهشها پیشنهاد می‌گردد.

نظر شما