شگفتی دانشمندان از یافتن قارچ در حال رشد بر روی پشت یک قورباغه
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

شگفتی دانشمندان از یافتن قارچ در حال رشد بر روی پشت یک قورباغه

گروهی از دانشمندان هندی در حین گشت و گذار در طبیعت کوهپایه‌های گهات غربی با پدیده ‌ای عجیب و شگفت‌انگیز روبرو شدند: قورباغه‌ای زنده که قارچی از پشتش جوانه زده بود!
این گروه پنج نفره که در سفری تحقیقاتی به دنبال خزندگان و دوزیستان بودند، با حوضچه ‌ای کوچک در کنار جاده برخوردند که در آن حدود 40 قورباغه کوچک پشت ‌طلایی (با نام علمی Hylarana intermedia) زندگی می‌کردند. اما یکی از این قورباغه‌ها توجه آنها را به خود جلب کرد، چرا که زائده ‌ای عجیب در سمت چپ بدنش داشت.
با بررسی دقیق ‌تر مشخص شد که این زائده، قارچی خاکستری کوچک است. نکته جالب این بود که به نظر می‌رسید قورباغه از این قارچ مزاحمتی احساس نمی‌کند و هر دو موجود سالم به نظر می‌رسیدند.
اما چرا این اتفاق عجیب رخ داده است؟
کارشناسان معتقدند که این قارچ احتمالا از نوع کلاه‌پارچه‌ای معمولی (Mycena) است که معمولا از مواد آلی پوسیده مانند گیاهان و چوب‌های پوسیده رشد می‌کند. به همین دلیل، رشد این قارچ روی یک قورباغه زنده، دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.
جنگلبانان استرالیایی قورباغه‌ای «غول پیکر» با وزن ۲.۷ کیلوگرم کشف کردند
دانشمندان موفق شدند پای قطع شده قورباغه را از نو رشد دهند
قورباغه‌ها و قارچ‌ها
قورباغه‌ها و قارچ‌ها در بسیاری از مواقع در نزدیکی همدیگر زندگی می‌کنند و هر دو به خوبی با محیط‌های مرطوب سازگار هستند. با این حال، این میزان نزدیکی که در این مورد مشاهده شده، بسیار شگفت‌انگیز است.
در واقع، موجودات زنده و قارچ‌ها اغلب رابطه‌ای انگل‌گونه با یکدیگر دارند و به همین دلیل عجیب است که در این مورد هم قورباغه و هم قارچ هر دو زنده و سالم به نظر می‌رسیدند.
مخمرهای قارچی زیادی روی موجودات زنده رشد می‌کنند، اما بیشتر آنها به قارچ کامل تبدیل نمی‌شوند. چرا که برای رشد یک قارچ، هاگ آن باید بتواند به یک منبع غذایی مناسب و همچنین شرایط محیطی مناسب مانند رطوبت کافی دسترسی داشته باشد.
هنوز مشخص نیست که چگونه هاگ این قارچ به بدن قورباغه راه پیدا کرده و در آنجا جوانه زده است. 
این کشف عجیب، سوژه ‌ای جالب برای تحقیقات بیشتر دانشمندان خواهد بود.

نظر شما