موضوع : پژوهش | کتاب

تاريخ منسوجات اسلامي

تاریخ انتشار دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۸۶

تاريخ منسوجات اسلامي منتشر شد

" مهناز شايسته فر" مدير مؤسسه مطالعات هنر اسلامي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: اين كتاب، نشانگر تأثيرات متقابل بين هنر اسلامي و هنرهاي بومي مناطق است و به مطالعه و بررسي سبك ها و تزئينات به جاي مانده از منسوجات دوره هاي اسلامي مي پردازد. 

مدير مؤسسه مطالعات هنر اسلامي اظهار داشت: با مطالعه تاريخ گذشته  اين سرزمين و بررسي هاي محققين مختلف بر روي ريسندگي و بافندگي ايران كه قدمت اين صنعت را به تاريخي حدود هشت هزار سال پيش تخمين مي زنند، مي توان با اطمينان ايرانيان را از نخستين مللي دانست كه به كار بافندگي پارچه پرداختند.

وي كه متخصص هنر اسلامي است در ادامه گفت: مطالعه، بررسي و شناسايي شيوه ها و روش هاي منحصر به فرد صنعت نساجي كه در گذشته از صنايع مهم به شمار مي رفته، نوعي نياز محسوب مي شود كه برطرف كردن اين نياز مي تواند راهگشاي مسيري نو، اما داراي اصالت و هويت در صنعت نساجي كشورهاي اسلامي باشد.

استاديار دانشگاه تربيت مدرس همچنين يادآور شد: بنابراين شناخت تكنيك هاي متنوع پارچه بافي و بهره گيري از نقوش و طرح هاي موجود در آثار به جاي مانده، از جمله اقداماتي است كه از آن مي توان براي احيا مجدد معيارها و ارزش هاي فراموش شده صنعت و هنر نساجي گذشته مسلمانان بهره جست. 

"شايسته فر" ابراز داشت: تأكيد بر شكوفايي همه جانبه هنر مسلمانان در ميان كشورها و زمين هاي مختلف به علت استفاده از تكنيك ها و ابزاري است كه مي توان با دقيق شدن در جزئيات، به پايداري رنگ، اصالت نقش و تزيينات خاص آن پي برد. 

بررسي منسوجات دوران مملوكي، نمونه هاي دوران معاصر از نظر تكنيك، طرح، عثماني، صفوي، قاجار و نقش و رنگ در دوران اسلامي از عناوين اين كتاب است. 

" منسوجات اسلامي " در 3000 نسخه با بهاي 98000 ريال توسط انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامي در دسترس علاقه مندان  قرار گرفته است.

نظر شما