توانایىها و مهارتهاى زندگى
ما انسانها در ابعاد مختلف زندگى با موفقیتهایى روبهرو مىشویم که اگر به شیوه صحیح عمل نکنیم سلامت روانى خود و دیگران را به خطر مىاندازیم. این موقعیتها مختلف هستند. به طور مثال چگونه با دوستان و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنیم؟ چگونه تصمیمگیرى نماییم؟ چگونه مسئولیتهاى جدید را بپذیریم؟ چگونه مسائل و مشکلات خود را حل کنیم؟ چگونه با استرس و اضطراب، افسردگى، ناکامى و به طور کلى با فشارهاى روحى و روانى مقابله کنیم؟
فنون زندگى
این فنون، مهارتها و توانایىهایى هستند که به ما کمک مىکنند تا با موقعیتهاى زندگى مخصوصاً موقعیتهاى پر خطر، به طور صحیح و منطقى برخورد کنیم. وقتى این مهارتها را کسب کردیم مىتوانیم در ایجاد ارتباط دیگران سازگارانه عمل کنیم و بدون توسل به اعمالى که به خودمان یا دیگران صدمه مىزند مشکلات را به دور از مشکلات و احساسات به شیوه منطقى و عقلانى حل مىکنیم.
فنون و مهارتهاى زندگى را مىتوان به طور کلى به ده توانایى تقسیم نمود که براى زندگى بهتر لازم است این مهارتها را تمرین کرده تا کمتر دچار آسیبهاى روانى و اجتماعى شویم. این مهارتها شامل:
1- توانایى حل مسئله:
انسان در زندگى به طور مداوم در حال حل مسئله بوده که بعضى از آنها ساده و برخى دیگر به فعالیتهاى فکرى و ذهنى پیچیدهاى نیاز دارند. توانایى حل مسئله به او کمک مىکند مسائل زندگى را به نحو مطلوب حل کند. اگر مشکلات مهم زندگى حل نشده باقى بماند با فشارهاى روانى روبهرو شده و سلامت جسمانى و روانى را تهدید مىنماید.
2- توانایى خودآگاهى:
این مهارت به معنى آن است که انسان آگاهى از نقاط ضعف و قوّت خود داشته باشد و ویژگىهاى خود را بهتر بشناسد. شناخت خویشتن به انسان کمک مىکند تا تصویر واقعبینانهاى از خود داشته باشد و حقوق و وظایف خود را بهتر بشناسد.
3- توانایى ارتباط:
انسان بخش اعظم از وقت خود را به ارتباط برقرار کردن با دیگران مىگذراند تا هر چه بیشتر بتواند نیازها و خواستههاى خود را بیان کند و نیازهاى دیگران را درک نماید و توانایى ارتباطى به او کمک مىکند تا با دیگران ارتباط کلامى و غیر کلامى مؤثرترى داشته باشد و با غلبه بر خجالت، نظرات خود را براى دیگران ابراز نماید. اگر این مهارت را کسب کرده باشد در مواقع لزوم مىتواند با تقاضاهاى نامناسب دیگران به مخالفت بپردازد.
4- توانایى تصمیمگیرى:
اگر چه همه افراد در زندگى تصمیم مىگیرند ولى همیشه تصمیمهاى آنها هوشمندانه نیست. برخى از این تصمیمگیرىهاى نادرست منجر به پیامدهاى ناخوشایند مىشوند و مهارت تصمیمگیرى به فرد کمک مىکند که به طور صحیح در مورد عملکردها تصمیم گرفته و جوانب مختلف انتخابها و پیامدهاى مثبت و منفى هر یک از آنها را در نظر بگیرد.
تصمیمگیرى مناسب و واقعبینانه موجب بالا رفتن سطح سلامت روانى انسان مىشود.
5 - توانایى تفکر خلاق:
این نوع تفکر به انسان کمک مىکند تا مسائل را از زوایاى مختلف دریابد و راهحلهاى تازهاى براى مسائل و مشکلات پیدا نماید. با استفاده از این مهارت، تصمیمگیرىهاى فرد مناسبتر انجام مىشوند و مسائل به شیوه عملىتر حل مىگردد.
6- توانایى تفکر انتقادى:
افراد با استفاده از این مهارت به بررسى و تجزیه و تحلیل افکار خود و دیگران مىپردازند و به فهم و درک روشنتر از موقعیتها دست مىیابند. این توانایىها کمک مىکند تا اطلاعات و تجاربى را که به فرد مىرسد تجزیه و تحلیل کرده و در مقابل ارزشها و فشارهایى که به او تحمیل مىشود مقاومت کرده و به این نتیجه برسد که رفتار دیگران همیشه درست نیست.
7- توانایى روابط بین فردى:
مهارت توانایى روابط بین فردى به انسان کمک مىکند تا با دیگران همکارى و مشارکت بهترى داشته باشد و به آنها اعتماد کند، مرزهاى روابط با دیگران را تشخیص دهد. دوستىهاى مطلوب را حفظ کرده و در شروع و خاتمه ارتباطات به طور مؤثرترى رفتار نماید.
8- توانایى مقابله با هیجان:
این مهارتها شامل توانایى شناخت هیجانات خود و دیگران و نیز شناخت تأثیر هیجانات بر رفتار است. این فن به انسان کمک مىکند که در مواقع ناکامى، خشم، افسردگى و اضطراب واکنشهاى مناسبى از خود نشان دهد.
9- توانایى همدلى:
این توانایى به معنى آن است که فرد بتواند زندگى دیگران را حتى زمانى که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند. همدلى به انسان کمک مىکند تا انسانهاى دیگر را وقتى با او متفاوت هستند بپذیرد و به آنها احترام بگذارد. کسانى که همدلى بیشترى دارند، به دیگران علاقهمندند، افراد مختلف را تحمل مىکنند، پرخاشگرى کمترى دارند و دوستداشتنىترند. این مهارتها روابط اجتماعى را بهبود مىبخشد.
10- توانایى مقابله با استرس:
توانایى شناخت استرسهاى مختلف زندگى و تأثیر آن بر رفتار انسان را قادر مىسازد که منابع فشار روانى را در زندگى خود بشناسد و راههاى صحیح کاهش فشار را دنبال کند.
منابع: -
1- امانى، محمود، آموختن براى زیستن، مجله رشد آموزش راهنمایى، شماره25، انتشارات سازمان پژوهش، 1379.
2- ثنایى، باقر، مقیاسهاى سنجش خانواده و ازدواج، تهران، انتشارات بعثت، 1379.
3- خاکى، غلامرضا، مدیریت زمان، تهران، انتشارات پرنید، 1379.
4- خنیفر، حسین، مهارتهاى برنامهریزى در زندگى، تهران، انتشارات اندیشه، 1382.
5- رئوف، على، یاد دادن براى یاد گرفتن، تهران، انتشارات مدرسه، 1378.
6- کنان، کیت، چگونه برنامهریزى کنیم، ترجمه قاسم کبیرى، 1379.
منبع: ماهنامه پیام زن 1386 شماره 189، آذر ۱۳۸۶/۰۹
نویسنده : مهرنوش اکبرى
نظر شما