حماسه‌ی کوچ در قلب زاگرس
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

حماسه‌ی کوچ در قلب زاگرس

در پهنه‌ی زاگرس، جایی که صلابت کوه‌ها در هم آمیخته با شکوه دشت‌ها، تابلویی حماسی از طبیعت را به نمایش می گذارد، مردمی از جنس ایثار و استقامت، حماسه‌ای جاودانه را رقم می‌زنند. کوچ، این واژه‌ی کوتاه، گویای سفری بی پایان است، سفری که در آن زندگی معنا و مفهوم واقعی خود را می‌نمایاند.
 

عشایر غرب کرمانشاه، مردان و زنانی از جنس غیرت و شجاعت، هرسال با طلوع بهار، ندای کوچ را سر می‌دهند. گویی تار و پود زندگی شان با ریتم این سفر عجین شده و گام هایشان در هماهنگی با آهنگ طبیعت، سمفونی زندگی را به گوش جهانیان می‌نوازد.

ایلات مختلف کرد جاف، کلهر، قلخانی، سنجابی، گوران و کرند، پرچمداران این حماسه ی بی‌بدیل هستند. هریک از این ایلات، گنجینه‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم را با خود به همراه دارند و گویی هر قدمی که بر می‌دارند، گامی در پاسداشت هویت اصیل کرد و زاگرس‌نشینان است.

اما کوچ، صرفاً جابجایی نیست. این سفر، آزمون بزرگی برای عشایر است. آزمونی که در آن صبر و استقامت، همدلی با طبیعت و قناعت به داشته‌ها، سلاح‌های اصلی مردان و زنان این سرزمین است.
 

در طول این سفر، سختی‌های بی‌شماری بر این مردمان غیور نازل می‌شود. گرمای سوزان تابستان، سرمای جانسوز زمستان، کمبود آب و غذا، خطرات مسیر و بیماری‌ها، تنها بخشی از این سختی‌ها هستند.

اما عشایر با روحی سرشار از امید و ایمان، با تمام وجود از این موانع  عبور می‌کنند. گویی هر قدمی که در این مسیر بر می دارند، گامی در جهت تعالی روح و جانشان است.

کوچ، تلالویی از عشق به زندگی در قلب زاگرس است. حماسه‌ای که در آن انسان و طبیعت در هم آمیخته و تصویری بدیع از همزیستی مسالمت آمیز را به نمایش می‌گذارند.

عشایر غرب کرمانشاه، با حفظ آداب و رسوم و فرهنگ غنی خود، گویی حافظ هویت و اصالت این مرز و بوم هستند. حماسه‌ی کوچ، حماسه‌ی ایثار و استقامت، حماسه ی عشق به زندگی، حماسه‌ای جاودانه که در اعماق تاریخ زاگرس به ثبت رسیده است.

📸: زلیخا بهرامی‌منش 

نظر شما