بن نسا: زادگاه و مدفن شاعر و نویسنده نامدار، مظاهر مصفا
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

بن نسا: زادگاه و مدفن شاعر و نویسنده نامدار، مظاهر مصفا

روستای بن نسا در دل استان مرکزی، در دهستان بازرجان و بخش مرکزی شهرستان تفرش واقع شده است. این روستا که در گذر زمان شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده، مفتخر است که زادگاه و مدفن یکی از شاعران و نویسندگان نامدار ایران، مظاهر مصفا، می‌باشد.

مظاهر مصفا (زاده 1298 شمسی در بن نسا – درگذشته 1379 شمسی در بن نسا) شاعری توانمند و نویسنده‌ای چیره دست بود که با سروده‌ها و نوشته‌های خود، نام خود را در تاریخ ادبیات ایران جاودانه کرد.

آثار مظاهر مصفا:

  • دیوان اشعار: مجموعه اشعار مظاهر مصفا در قالب‌های مختلف شعری، از جمله غزل، مثنوی، قصیده و رباعی، به چاپ رسیده است. اشعار او سرشار از مضامین عارفانه، عاشقانه و اجتماعی است.
  • کتاب‌های نثر: مظاهر مصفا علاوه بر سرودن شعر، در زمینه نگارش نیز فعالیت داشت. کتاب‌های نثر او در موضوعات مختلفی از جمله تاریخ، فرهنگ و عرفان به نگارش درآمده است.

بن نسا، روستایی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی:

روستای بن نسا علاوه بر اینکه زادگاه و مدفن مظاهر مصفا است، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نیز برخوردار است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه تاریخی مظاهر مصفا: این خانه که محل زندگی مظاهر مصفا بوده است، هم‌اکنون به عنوان موزه و محل نگهداری آثار او مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بقعه امامزاده سید محمد: این بقعه که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد، از جمله اماکن مذهبی و زیارتی بن نسا است.
  • چشمه و قنات بن نسا: این چشمه و قنات از جمله منابع تامین آب روستا هستند و قدمتی دیرینه دارند.
  • طبیعت بکر و ییلاقی: بن نسا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و از طبیعتی بکر و ییلاقی برخوردار است.

بن نسا، روستایی که در سایه نام و یاد مظاهر مصفا می‌درخشد، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ، ادبیات و طبیعت گردی است.

بازدید از این روستا و آشنایی با زادگاه و مدفن مظاهر مصفا، تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌ای خوش از سفر به استان مرکزی خواهد بود.

نظر شما