موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

احمد پارسا

احمد پارسا (زاده ۲۰ تیر ۱۲۸۶ در تفرش – درگذشته ۲ خرداد ۱۳۷۶ در کالیفرنیا) به عنوان پدر دانش گیاه‌شناسی نوین ایران شناخته می‌شود. او اولین استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران و اولین ایرانی بود که به طور علمی بر روی فلور ایران (گیاهان ایران) پژوهش کرد. 

مهم‌ترین دستاوردهای احمد پارسا:

تاسیس موزه علوم طبیعی ایران: پارسا در سال ۱۳۲۴ خورشیدی با بودجه وزارت فرهنگ وقت، موزه علوم طبیعی را در قسمتی از ساختمان بزرگ دبستان حکیم نظامی سابق (مقابل موزه ایران باستان) تأسیس کرد.
تألیف کتاب فلور مستقل ایران: برجسته‌ترین اثر پارسا، تألیف کتاب فلور دو لیران به زبان فرانسه است که در فاصله سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۹ خورشیدی به همت وزارت فرهنگ آن زمان منتشر شد. این کتاب به عنوان فلور مستقل ایران شناخته می‌شود.
جمع‌آوری نمونه‌های گیاهی ایران: پارسا در نخستین مرحله پژوهشی خود به جمع‌آوری نمونه‌های گیاهی تفرش پرداخت و پس از آن به همراه بعضی از شاگردانش نمونه‌های دیگر نقاط ایران را گردآوری کرد.
بررسی و نام‌گذاری علمی گیاهان ایران: پارسا در بررسی‌های خود در خارج و داخل کشور توانست ترادف گیاه‌شناختی بسیاری از گونه‌های گیاهی را نشان دهد و از تکرار آن جلوگیری کند.

نکات جالب درباره احمد پارسا:

او بیش از شصت سال از عمر خود را به تحقیق و تفحص دربارهٔ طبیعت ایران پرداخت.
از احمد پارسا پنج فرزند به نامهای ویدا، کوروس، فلورا، سیروس و داریوش پارسا به جای مانده که همگی پزشک هستند.
مرکز مطالعات خلیج فارس در سال ۱۳۹۸ با نامه نگاری به شورای شهر تهران و پیگیری اداری خواستار نامگذاری بلواری در شهر تهران به نام ایشان شده‌است.

نظر شما