موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

بمباران شیمیایی زرده: زخمی که هنوز التیام نیافته است

صبح روز ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷، درست چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، فاجعه‌ای هولناک در روستای زرده از توابع شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه رقم خورد. جنگنده‌های عراقی در اقدامی ددمنشانه، این روستای بی‌دفاع را با بمب‌های شیمیایی حاوی گاز خردل و اعصاب مورد حمله قرار دادند.

ابعاد این جنایت:

  • تلفات: در این حمله شیمیایی، 270 نفر از اهالی زرده در همان روز جان خود را از دست دادند و 830 نفر دیگر نیز مجروح و مصدوم شیمیایی شدند.
  • آلودگی آب: بمباران شیمیایی چشمه آب روستا را نیز آلوده کرد که این امر بر شدت فاجعه افزود و بسیاری از اهالی را در معرض مسمومیت شدید قرار داد.
  • عواقب بلندمدت: بسیاری از مجروحان این حمله، تا سال‌ها از درد و رنج ناشی از عوارض شیمیایی رنج می‌بردند و تعدادی از آنها نیز به دلیل این عوارض جان خود را از دست دادند.

زخمی که التیام نیافته است:

بمباران شیمیایی زرده، یکی از غم‌انگیزترین و دردناک‌ترین رویدادهای دوران جنگ ایران و عراق بود. این فاجعه نه تنها جان انسان‌های بی‌گناه را گرفت، بلکه اثرات مخرب و بلندمدتی بر زندگی بازماندگان و محیط زیست منطقه نیز گذاشت.

یاد و خاطره جانباختگان این جنایت هرگز از یاد نخواهد رفت و تلاش برای احقاق حقوق قربانیان و ترویج فرهنگ صلح و دوستی، امری ضروری است.

گروه مطالعات دالاهوشناسی

نظر شما