زیارتگاه چهار ملائکه: پناهگاه معنوی در دل طبیعت
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

زیارتگاه چهار ملائکه: پناهگاه معنوی در دل طبیعت

در میان کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز توابع شهرستان دالاهو، روستای کهن بریه‌خانی واقع شده است. در دل این روستا، گنجینه‌ای معنوی و تاریخی به نام "زیارتگاه چهار ملائکه" نهفته است. این غار دو طبقه، که قدمت آن به حدود سیصد سال می‌رسد، پناهگاهی برای راز و نیاز و طلب حاجت زائران از سراسر منطقه بوده است.
 


روایت‌های مختلفی در مورد قدمت و تاریخچه این زیارتگاه وجود دارد. برخی معتقدند که این غار مقدس از زمان حضرت سلطان اسحاق، یعنی حدود هفتصد سال پیش، مورد احترام بوده است. بزرگان روستا نیز بر این باورند که قدمت این مکان به حداقل سیصد سال می‌رسد.
غار چهار ملائکه در گذشته به دلیل صعب‌العبور بودن، کمتر مورد بازدید قرار می‌گرفت. اما حدود چهل سال پیش، برای رفاه حال زائران، تغییراتی در ورودی غار ایجاد شد و دسترسی به آن آسان‌تر گردید. 
امروزه، اهالی روستای بریه‌خانی و مردم منطقه همچنان به این زیارتگاه ارادت می‌ورزند و برای طلب حاجت و برآورده شدن آرزوهایشان به این مکان مقدس می‌آیند. 
 


غار چهار ملائکه، علاوه بر ارزش‌های معنوی و مذهبی، از نظر تاریخی و طبیعی نیز حائز اهمیت است. این غار با معماری منحصر به فرد خود، یادگاری از دوران گذشته است و منظره‌های طبیعی اطراف آن، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
 


اگر به دنبال مکانی آرام و روحانی برای راز و نیاز و اتصال به معنویت هستید، زیارتگاه چهار ملائکه می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای شما باشد. در این مکان مقدس، می‌توانید در فضایی دلنشین و به دور از هیاهوی دنیا، با آرامش خاطر به عبادت و دعا بپردازید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید.
 

نکاتی برای بازدید از زیارتگاه چهار ملائکه:

برای رسیدن به این زیارتگاه، باید به روستای بریه‌خانی(توابع گهواره) در استان کرمانشاه سفر کنید.
مسیر دسترسی به غار نسبتاً آسان است و می‌توانید با خودرو شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به آنجا بروید.
در هنگام بازدید از غار، به حریم خصوصی اهالی روستا و زائران احترام بگذارید.
از روشن کردن آتش و ریختن زباله در داخل و اطراف غار خودداری کنید.
برای حفظ و نگهداری از این مکان مقدس، نهایت همکاری را داشته باشید.

با سفر به زیارتگاه چهار ملائکه، سفری معنوی و خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.


📸: زلیخا بهرامی‌منش 

نظر شما