موضوع : شهرشناسی | زاهدان شناسی

ساخت و استانداردسازی پرسشنامه خویشتن‌داری بین دانشجویان شهر زاهدان

پارسا کارشناسی ارشد 1393
موضوع: آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
پدیدآور: مریم محمدتقی‌زاده
استاد راهنما: یحیی کاظمی 
استاد مشاور: افسانه مرزیه
دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
با توجه به اهمیت خویشتن‌داری در کاربرد زندگی اجتماعی افراد و ارتقاء سازگاری اجتماعی و بهبود سلامت روان‌شناختی افراد، پژوهش حاضر با هدف ساخت و استانداردسازی پرسشنامه خویشتن‌داری انجام گرفته است. در این بررسی 500 نفر دانشجوی دانشگاه‌های شهر زاهدان شرکت داشتند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه خویشتن‌داری با توجه به تعاریف این سازه، فهرست‌ها، طبقه‌بندی‌ها، پرسشنامه‌های موجود و پژوهش‌های پیشین، طراحی شد. پرسشنامه‌ای 90 سوالی تهیه و جهت گردآوری داده‌ها توسط دانشجویان تکمیل گردید. برای تحلیل داده‌های پژوهش از نمودار اسکری، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون‌های کرویت بارتلت، کفایت نمونه‌برداری (KMO)، تحلیل عاملی با چرخش واریماکس، آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه که حاکی از پایایی و همسانی درونی آن است، در حد بالا می‌باشد (0/84). روایی سازه پرسشنامه 90 سوالی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی به روش واریماکس مورد بررسی قرار گرفت، پنج مولفه شامل: توان فرد در متعالی عمل کردن، توان فرد در انعطاف، توان فرد در صبرکردن، توان در تغییر عادت، نداشتن رفتارهای انحرافی استخراج شد. همچنین از طریق آزمون t مستقل مشخص شد که بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در همه مولفه‌ها و نمره کل تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، بنابراین جدول نرم Z و T برای همه مولفه‌ها و نمره کل به صورت کلی به دست آمد. اما از لحاظ رشته تحصیلی تفاوت بین میانگین‌های دانشجویان رشته‌های تحصیلی مختلف معنی‌دار نبود. در کل می‌توان گفت پرسشنامه‌ی سنجش خویشتن‌داری ابزاری معتبر، با روایی بالا برای کاربرد در پژوهش‌ها و تحقیقات تربیتی برای تعیین عوامل رشد دهنده‌ی خویشتن‌داری و همچنین مورد استفاده مشاوران و روانشناسان و همه‌ی محققین در زمینه سلامت روان افراد و شناسایی افراد دارای خویشتن‌داری ضعیف خواهد بود.

نظر شما