قم را باید دید؛ تالاب حوض ‌سلطان
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

قم را باید دید؛ تالاب حوض ‌سلطان

‌ این تالاب از جاذبه‌های طبیعی بخش مرکزی شهرستان قم است که از جاده معادن نمک در کیلومتر ۳۵ آزادراه تهران قابل بازدید می‌باشد. ‌ ‌‌
زمان مناسب برای بازدید از تالاب حوض‌ سلطان اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار می‌باشد که میزان بارندگی‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 

حوض سلطان یک زمین‌چهر (landform) است که توامان یک تالاب (wetland)، یک دریاچه (lake)، یک دق (playa) و یک نمکزار (salt pan) به حساب می‌آید. ‌  
موارد مذکور در کنار وجود زمین الگودار (patterned ground) با ساختار چندضلعی (polygon)، حوض سلطان را به یک جاذبه زمین‌گردشگری (geotourism) تبدیل کرده است.
 

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که دریاچه حوض سلطان همان دریاچه نمک است اما باید توجه داشت که دریاچه نمک بین سه استان قم، اصفهان و سمنان قرار دارد.  
بین دریاچه نمک و دریاچه حوض سلطان، تالاب مره قرار دارد که از رودخانه شور تغذیه می‌کند و در فصول پربارش، سرریز آن وارد تالاب حوض سلطان می‌شود. 

رکورد باقی ماندن آب در تالاب حوض سلطان مربوط به سال ۱۳۹۹ می‌باشد که همین باقی ماندن آب در ماه‌های گرم باعث تکثیر نوعی جلبک با رنگدانه قرمز شد و تالاب به رنگ صورتی درآمد. 
نمکزارها در صورت آبگیری می‌توانند مانند آئینه عمل کنند و چون حوض سلطان بزرگترین نمکزار ایران نیست، به کار بردن عبارت بزرگترین آئینه طبیعی ایران برای این نمکزار صحیح نمی‌باشد.
 

عدم رعایت حقابه، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و گسترش مناطق نظامی پیرامون از جمله خطراتی هستند که این تالاب را تهدید می‌کنند. ‌ 
از تمام گردشگران عزیز خواهشمندم در این طبیعت زیبا زباله نریخته و احیانا اگر به زباله‌ای برخوردند آن را به نقاط شهری انتقال دهند. 

 

عکس و متن از مهندس جواد بخشی

نظر شما