موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

کامران میرزا

اعتماد السلطنه می نویسد: در سال 1293 ه.ق.ایالات قم و کاشان و ساوه و زرند را ضمیمه و مزید مشاغل و حکمرانی حضرت اجل شاهنشاه زاده والا امیرکبیر نایب السلطنۀ دولت علّیه،حکمران دار الخلافه-أدام اللّه اقباله العالی-فرمودند... [و در سال 1295 ه.ق.]نوّاب اشرف والا امیرکبیر نایب السلطنۀ دولت علّیه-دام اقباله العالی-ولایات و امور مشروحۀ ذیل را اداره خواهند کرد:حکمرانی و انتظام طهران،کما فی السابق،مازندران و گیلان،دماوند و فیروزکوه،قم و کاشان و ساوه و زرند،ملایر و تویسرکان و نهاوند.

وی،نایب السلطنه و وزیر جنگ بود و برای ادارۀ مناطق تحت حکومت خود-که در سال 1295 بر آن افزوده شد-نایبانی تعیین می کرد که نامشان در این جستار نیز آمده است.

سید حسین مدرسی طباطبایی می نویسد: بر فراز ایوان طلا،دو مأذنۀ استوانه ای رفیع...قرار دارد که آنها را محمّد حسین خان شاهسون شهاب الملک،حکمران قم به سال 1285 ه.ق.بنا کرده و قبّۀ آن را شاهزاده کامران میرزا نایب السلطنه،به سال 1301 ه.ق.زراندود نموده است.

افضل الملک نیز دربارۀ او می نویسد: در دوازدهم محرّم 1314 ه.ق.از طرف حضرت والا نایب السلطنه کامران میرزا،در اینجا حکومت داشت. 

نظر شما