دیوید سالوانینی، اولین مدیر هوش مصنوعی ناسا شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

دیوید سالوانینی، اولین مدیر هوش مصنوعی ناسا شد

سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) در راستای همگام شدن با پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی، برای اولین بار مدیر رسمی هوش مصنوعی خود را معرفی کرد.

دیوید سالوانینی که پیش از این در سمت مدیر ارشد اطلاعات ناسا فعالیت می‌کرد، به عنوان اولین مدیر هوش مصنوعی این سازمان منصوب شده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا در این خصوص اظهار داشت: «هوش مصنوعی سابقه‌ی چندین دهه‌ای از استفاده امن در ناسا را دارد و گسترش کاربرد آن می‌تواند سرعت اکتشافات فضایی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.»

وی در ادامه افزود: «حائز اهمیت است که در خط مقدم پیشرفت و استفاده مسئولانه از این فناوری قرار داشته باشیم. دیوید سالوانینی در این نقش جدید، هدایت تلاش‌های ناسا برای استفاده‌ی مسئولانه از هوش مصنوعی در فضا و زمین به نفع بشریت را بر عهده خواهد داشت.»

همانطور که نلسون اشاره کرد، ناسا سابقه‌ی استفاده از هوش مصنوعی برای دستیابی به اهداف مختلف را دارد. به عنوان مثال، این سازمان از هوش مصنوعی در مدل‌سازی‌های پیشرفته‌ی اقلیمی خود برای مقابله با گرمایش زمین و اثرات زیست‌محیطی آن استفاده می‌کند.

سالوانینی در این سمت وظایف متعددی از جمله ترسیم چشم‌انداز کلی ناسا برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی، ترویج نوآوری در این حوزه و همچنین همکاری با سایر سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، شرکای صنعتی و متخصصان را برای اطمینان از به‌روز بودن ناسا در زمینه هوش مصنوعی بر عهده خواهد داشت.

او که سابقه‌ی بیست ساله فعالیت در جامعه اطلاعاتی را دارد، در ژوئن ۲۰۲۳ به ناسا پیوست. سالوانینی پیش از این به عنوان مدیر گروه معماری و ادغام و معمار ارشد در دفتر مدیر اطلاعات ملی فعالیت می‌کرد.

گفتنی است که پیش از سالوانینی، کیت کالوین، دانشمند ارشد ناسا، سرپرستی موقت امور هوش مصنوعی این سازمان را بر عهده داشت.

انتصاب سالوانینی به عنوان اولین مدیر هوش مصنوعی ناسا، نشان‌دهنده‌ی تعهد این سازمان به استفاده از این فناوری قدرتمند برای پیشبرد اکتشافات فضایی و حل چالش‌های جهانی است.

نظر شما