گودرز عزیزی: احیاگر طبیعت دالاهو
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

گودرز عزیزی: احیاگر طبیعت دالاهو

گودرز عزیزی، جوان سی ساله و پرشور اهل دالاهو، حدود سه سال است که با تعهدی مثال‌زدنی، پرچمدار حفاظت از محیط زیست در زادگاه خود شده است. او با تلاش بی‌وقفه، سه منطقه از دالاهو را به عرصه‌ای سرسبز از درختان و گیاهان تبدیل کرده است.

عزیزی با درک عمیق از اهمیت حفظ منابع طبیعی، در این مناطق ممنوعیت ورود دام را اعمال نموده و با استفاده از شیوه‌های اصولی و علمی، اقدام به نهال‌کاری و بذرپاشی نموده است.
 

حاصل تلاش‌های این دلسوز طبیعت، احیای بیش از دو هزار درخت ون کهنسال و همچنین گونه‌های نادر گیاهی مانند داغداغان و گلابی وحشی است.

علاوه بر این، گودرز عزیزی در خط مقدم مبارزه با آتش‌سوزی در دالاهو قرار دارد. او به همراه گروه بیست نفره خود، با شجاعت و از خودگذشتگی در برابر شعله‌های آتش ایستادگی می‌کنند و از نابودی طبیعت جلوگیری می‌کنند.

عزیزی به درستی دریافته که صرف کاشت نهال و بذر، بدون در نظر گرفتن عوامل مخرب مانند چرای بی‌رویه دام، راه به جایی نخواهد برد. به همین دلیل، ممنوعیت ورود دام را در مناطق تحت حفاظت خود اعمال نموده و به نتایج چشمگیری دست یافته است.

فعالیت‌های مستقل و خلاقانه عزیزی، مانند صدور شناسنامه به نام حامیان طبیعت برای هر نهال کاشته شده، گامی نو در جهت جلب مشارکت مردم و افزایش حس مسئولیت در قبال حفظ محیط زیست به شمار می‌رود.

بی‌شک، تلاش‌های ارزشمند گودرز عزیزی در احیای طبیعت دالاهو، الگویی الهام‌بخش برای نسل‌های آینده و سرمایه‌ای گرانبها برای حفظ میراث طبیعی ایران است.

نظر شما