بررسی رابطه سبکهای تربیتی والدین با سازگاری تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان داراب
پارسا کارشناسی ارشد 1394
موضوع: آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
پدیدآور: فرشته احمدی برگانی
استاد راهنما: احمدرضا اوجینژاد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه سبکهای تربیتی والدین با سازگاری تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان داراب انجام شده است. جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دبیرستانهای شهرستان داراب بوده است که در سال تحصیلی 94-93 اشتغال به تحصیل داشتهاند و از بین آنها 300 دانش آموز(130 پسر و170 دختر) به عنوان نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه سبکهای تربیتی والدین زینالی و همکاران(1390)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی سینها وسینگ(1993) و پرسشنامه سلامت روان گلد برگ و هیلر (1979) مورد سنجش قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک تربیتی مقتدرانه پدر و مادر با سازگاری تحصیلی رابطه معکوس معنادار و بین سبک تربیتی مستبدانه پدر و سبک تربیتی بیاعتنایی پدر و مادر با سازگاری تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم معنادار وجود دارد. از طرف دیگر بین سبک مقتدرانه پدر با سلامتروان دانش آموزان رابطه معکوس معنادار و بین سبک تربیتی بیاعتنایی پدر و مادر با سلامتروان دانش آموزان رابطه مستقیم معناداری وجود دارد. همچنین سبک تربیتی بیاعتنایی و مقتدرانه پدر روی هم می-توانند شش درصد و سبکتربیتی بیاعتنایی مادر دو درصد از سازگاری تحصیلی دانش آموزان و از سوی دیگر سبکتربیتی بیاعتنایی پدر و مادر به ترتیب سه و دو درصد، از سلامتروان دانش آموزان را پیشبینی نماید.
نظر شما