استرس مادر در بارداری، خواب شبانه نوزاد را مختل می‌کند
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

استرس مادر در بارداری، خواب شبانه نوزاد را مختل می‌کند

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که سطوح بالای هورمون‌های استرس در مادران باردار می‌تواند منجر به بدخوابی نوزادان در شب شود.

این تحقیق که توسط محققان دانشگاه دنور انجام شده، نشان می‌دهد که نوزادانی که مادران آنها در سه ماهه سوم بارداری سطح کورتیزول بالایی داشته‌اند، در به خواب رفتن و خوابیدن در طول شب مشکل بیشتری دارند.

کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به استرس آزاد می‌شود. سطوح بالای کورتیزول می‌تواند بر رشد و تکامل مغز نوزاد تأثیر بگذارد، از جمله الگوهای خواب.

محققان این مطالعه 143 زن باردار و نوزادان آنها را مورد بررسی قرار دادند. آنها سطوح کورتیزول مادران را در سه ماهه سوم بارداری و سپس الگوهای خواب نوزادان را در شش ماهگی اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد که نوزادانی که مادران آنها سطح کورتیزول بالایی داشتند، به طور قابل توجهی بیشتر از نوزادانی که مادران آنها سطح کورتیزول پایینی داشتند، در به خواب رفتن مشکل داشتند. آنها همچنین در طول شب بیشتر از خواب بیدار می‌شدند و خواب کوتاه‌تری داشتند.

محققان می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهد که استرس مادر در دوران بارداری می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر خواب نوزاد داشته باشد. آنها به مادران باردار توصیه می‌کنند که برای مدیریت استرس خود اقداماتی انجام دهند، مانند ورزش، مدیتیشن یا یوگا.

 

نظر شما