سه چهارم مطالب خبری قبل از خواندن در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند
بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، سه چهارم از پستهای خبری که توسط کاربران شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند، بدون خواندن یا بررسی بیشتر بازنشر میگردند.
این تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاههای ایالات متحده انجام شده، شامل تحلیل بیش از ۳۵ میلیون پست عمومی فیسبوک و لینکهای به اشتراک گذاشته شده از وبسایتهای مختلف در دوره زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ است. نتایج نشان میدهد که ۷۵ درصد از لینکهای ارسال شده به این شکل بازنشر میشوند، به این معنی که کاربران تنها به مشاهده عنوان، خلاصه یا تعداد لایکها اکتفا کرده و آن را بدون مطالعه یا بررسی صحت اطلاعات ارسال میکنند.
پژوهشگران این تحقیق، نتایج را «گواهی روشن و هشداردهنده» از گسترش اطلاعات نادرست در رسانههای اجتماعی عنوان کردهاند. آنها دلیل این رفتار را به ماهیت «عجولانه» تعاملات آنلاین نسبت دادهاند، جایی که کاربران با فشار زمان و حجم زیاد اطلاعات، بدون دقت به سرعت به اشتراکگذاری محتوا میپردازند.
این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که تمایل دارند از یک حزب سیاسی خاص حمایت کنند، بیشتر از دیگران به بازنشر محتوای بدون خواندن آن گرایش دارند. علاوه بر این، پژوهشگران پیشنهاد دادند که شبکههای اجتماعی میتوانند هشدارهایی برای کاربران طراحی کنند که آنها را از خطرات اشتراکگذاری محتوا بدون مطالعه آگاه کنند.
این تحقیق در مجله «Nature Human Behavior» منتشر شده است.
نظر شما