حمام ششناو، از حمام تا زورخانه
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

حمام ششناو، از حمام تا زورخانه

حمام ششناو، یکی از شش بنای مجموعه تاریخی ششناو در شهر تفرش، در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. این بنا که در کنار تکیه و چنار کهنسال ششناو قرار دارد، به واسطه قوس منحصر به فرد سقف اصلی خود، از دیگر حمام‌های همگانی آن دوره متمایز می‌شود. این ویژگی، گویای پیشرفت هنر معماری ایرانیان در آن زمان است.

از متروکه شدن تا احیای زورخانه

تا یک دهه پیش، حمام ششناو در معرض تخریب قرار داشت. اما با تلاش و پیگیری علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ تفرش، این بنای ارزشمند مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال 1394 به عنوان زورخانه سنتی امام علی (ع) تفرش افتتاح شد.

زورخانه‌ای با قدمت و کاربری جدید

عملیات مرمت و تبدیل حمام ششناو به زورخانه از سال 1391 آغاز شد. این زورخانه، با معماری خاص و قدمت تاریخی حمام، فضایی منحصر به فرد برای ورزشکاران زورخانه‌ای فراهم کرده است.

تفرش، مهد ورزش زورخانه‌ای

ورزش زورخانه در تفرش سابقه‌ای دیرینه دارد و از سال 1356 به طور فعال در این شهر دنبال می‌شود. اکنون نیز ورزشکاران فعال در رده‌های سنی مختلف در زورخانه سنتی امام علی (ع) به تمرین و ترویج این ورزش باستانی می‌پردازند.

جاذبه‌ای برای گردشگران

حمام ششناو، با قرار گرفتن در کنار قنات، تکیه ششناو، درخت چنار و مسجد تابستانه، به عنوان یک مجموعه تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌ای برای گردشگران محسوب می‌شود.

بازدید از این زورخانه در ساعات خاص امکان‌پذیر است.

عکس و متن: بهرام مسعودی

نظر شما