لسان‌الارض، بابارکن‌الدین و تخت فولاد
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

لسان‌الارض، بابارکن‌الدین و تخت فولاد

همانطور که در متن اشاره شده، گورستان تاریخی تخت فولاد با نام‌های مختلفی از جمله "لسان‌الارض" و "بابارکن‌الدین" شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی وجه تسمیه هر کدام از این نام‌ها می‌پردازیم:

لسان‌الارض

  • روایت الهی: در برخی روایات آمده است که خداوند خطاب به زمین و آسمان فرمود: "به میل یا به کراهت بیایید" و زمین تخت فولاد در پاسخ گفت: "آمدیم از روی فرمانبرداری و میل". به همین دلیل به آن "لسان‌الارض" یا زبان زمین گفته می‌شود.
  • شباهت ظاهری: در روایتی دیگر، شباهت ظاهری این زمین به زبان باعث شده است که به لسان‌الارض معروف شود.

بابارکن‌الدین

علت اصلی نام‌گذاری تخت فولاد به "بابارکن‌الدین" به دلیل مدفن عارف زاهد، "بابا رکن الدین" در این محل است. از آن زمان به بعد، این مکان به عنوان محل عبادت و ریاضت عرفا و زاهدان شناخته می‌شود. در قرن هفتم و هشتم هجری به عرفای بزرگ، "بابا" اطلاق می‌شده است. این عارف و صوفی بزرگ در سال 769 هجری وفات یافت.

تخت فولاد

وجه تسمیه اصلی این گورستان "تخت فولاد" است. در مورد علت این نام‌گذاری نظرات مختلفی ارائه شده است که در پاسخ قبلی به آنها اشاره شد.

اهمیت تخت فولاد

تخت فولاد صرف نظر از وجه تسمیه، به دلیل قدمت و تنوع بناهای تاریخی و آرامگاه مشاهیر ایران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این گورستان، گنجینه‌ای از مشاهیر و مفاخر ایران را در خود جای داده و به عنوان میراثی گران‌بها از تاریخ و فرهنگ ایران، نیازمند توجه و مراقبت همیشگی است.

نظر شما