شاه‌دژ اصفهان: گنجینه‌ای در حال نابودی
موضوع : نمایه مطبوعات | خبرگزاری

شاه‌دژ اصفهان: گنجینه‌ای در حال نابودی

خبرگزاری ایسنا،  جمعه / ۱۴ مهر ۱۳۹۶ 

میراثی کهن در خطر

کوه صفه در اصفهان، میزبان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی ایران، قلعه باستانی شاه‌دژ است. قدمت این قلعه به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش می‌رسد و وسعتی حدود ۵۰ هکتار را شامل می‌شود. مطالعات باستان‌شناسی در پنج دهه گذشته، اطلاعات ارزشمندی از این مکان به دست داده و شاه‌دژ را به عنوان یکی از بزرگترین قلاع ایران معرفی کرده است.

توسعه به بهای تخریب

با وجود اهمیت تاریخی و فرهنگی شاه‌دژ، در دو دهه اخیر شاهد ساخت و سازهای بی‌رویه در کوه صفه بوده‌ایم. این ساخت و سازها با بهانه توسعه، به تخریب بسیاری از شواهد ارزشمند تاریخی و فرهنگی این منطقه منجر شده است. از جمله این موارد می‌توان به نصب پایه‌های تله‌کابین بر روی دیوار باستانی شاه‌دژ اشاره کرد که نه تنها مانع از انجام کاوش‌های باستان‌شناسی می‌شود، بلکه خطر فرسایش این اثر تاریخی را نیز دو چندان می‌کند.

هشدار متخصصان

این وضعیت نگران‌کننده، واکنش متخصصان و دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته است. در نامه‌ای که از سوی شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) و تعدادی از باستان‌شناسان پیشکسوت به مسئولان شهری اصفهان ارسال شده، نسبت به تخریب شاه‌دژ و دیگر آثار تاریخی کوه صفه هشدار داده شده است.

ضرورت اقدام فوری

در این نامه، از مسئولان خواسته شده است تا اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب بیشتر شاه‌دژ انجام دهند. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • توقف تمامی حفاری‌ها و نوسازی‌های خودسرانه و غیرمجاز
  • بررسی و بازنگری طرح‌های عمرانی در کوه صفه و انطباق آن با ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی این منطقه
  • جابجایی دکل‌های ارتباطی و برچیده شدن تاسیسات تله‌کابین
  • انجام مطالعات جامع باستان‌شناسی در چارچوب طرح‌های آمایش سرزمین

بی‌توجهی به میراث فرهنگی، لطمه‌ای جبران‌ناپذیر

نویسندگان نامه با اشاره به اقدامات مخرب و غیرقابل تصوری مانند پروژه‌های میدان امام علی (میدان عتیق) و مترو که منجر به محو بخش مهمی از تاریخ اصفهان شده، تاکید می‌کنند که دیگر جای هیچ‌گونه آزمون و خطایی نیست.

مسئولیتی در قبال نسل آینده

اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران، از گنجینه‌های بی‌نظیری برخوردار است. حفظ و نگهداری از این میراث، وظیفه‌ای است که بر عهده همه ما، به عنوان ساکنان این شهر و همچنین مسئولان دولتی است.

امید به آینده‌ای روشن

امیدواریم با توجه مسئولان و اقدامات موثر برای حفظ شاه‌دژ و دیگر آثار تاریخی اصفهان، شاهد تداوم حیات این گنجینه‌های ارزشمند برای نسل‌های آینده باشیم.

نظر شما