درختان کهن‌سال اصفهان: یادگارانی از تاریخ و طبیعت در قلب شهر
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

درختان کهن‌سال اصفهان: یادگارانی از تاریخ و طبیعت در قلب شهر

اصفهان، شهر تاریخی ایران، به واسطه جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بی‌شماری که دارد، همواره مورد توجه گردشگران بوده است. یکی از این جاذبه‌ها، درختان کهن‌سال و تنومندی هستند که در گوشه و کنار این شهر خودنمایی می‌کنند و هر کدام حکایتی از تاریخ و طبیعت اصفهان را در دل خود نهفته دارند.

درخت چنار، از مشهورترین درختان کهن‌سال اصفهان است که به دلیل عمر طولانی، قامت بلند و سایه‌گستر، مورد احترام و علاقه مردم این شهر بوده است. در کتاب "اصفهان در عصر صفوی" نوشته دکتر محمد منصور ستوده، به تعدادی از این درختان کهن اشاره شده است که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

چنار امامزاده اسماعیل: این چنار کهنسال در شرق خیابان هاتف قرار داشت و قدمت آن به دوران صفویه می‌رسید. متاسفانه این درخت در سال‌های گذشته قطع شد.

چنار گلدون: این چنار نیز مربوط به دوران صفویه بود و در نزدیکی روستای مارنان قرار داشت. مردم محلی به این درخت اعتقاد داشتند و برای برآورده شدن حاجات خود به آن پارچه می‌بستند. این چنار نیز در سال‌های گذشته از بین رفته است.

چنار دستگرد: این چنار کهنسال در دستگرد خیار، واقع در جنوب غربی اصفهان، یادگاری از دوران صفویه و زمان شاه عباس است. گفته می‌شود که در گذشته در تنه توخالی این درخت قهوه‌خانه‌ای دایر بوده است. این چنار هم‌چنان پابرجا است و مورد احترام اهالی محل است.

چنار زهران: این چنار قطور و کهنسال در روستای زهران واقع در غرب اصفهان قرار دارد و اهالی این روستا آن را به نام "خواجه خضر" می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند. این چنار نیز مربوط به دوران صفویه است.

چنار باغ زرشگ: این چنار مشهور در جنوب سی و سه پل و ابتدای خیابان چهار باغ بالا قرار داشت و قدمت آن به دوران صفویه می‌رسید. متاسفانه این درخت نیز در سال‌های گذشته از بین رفته است.

چنار آپادانا: این چنار کهنسال در خیابان آپادانا قرار دارد و شکاف‌های عمیق تنه آن نشان از عمر طولانی و قدمت دیرینه‌اش دارد.

چنار دارالبطیخ: این چنار کهنسال در محله بیدآباد قرار داشت و به نام "چنار لُرها" نیز شهرت داشت. این درخت تاریخی در سال‌های گذشته قطع شد.

چنار پاچنار: در برخی از محله‌های اصفهان که در آن چنار شاه‌عباسی وجود داشته، به دلیل عظمت این درخت، نام محله به "پاچنار" تغییر یافته است. از جمله این محله‌ها می‌توان به سیچان اشاره کرد.

علاوه بر چنارهای کهنسال ذکر شده، درختان کهن‌سال دیگری نیز در جای جای اصفهان وجود دارند که هر کدام حکایتی از تاریخ و طبیعت این شهر را بازگو می‌کنند. این درختان، یادگارانی ارزشمند از گذشته هستند و حفظ و نگهداری از آنها وظیفه‌ای همگانی است.

نظر شما