با اضطراب و استرس درونی خود چطور مقابله کنیم؟
موضوع : نمایه مطبوعات | ایران

با اضطراب و استرس درونی خود چطور مقابله کنیم؟

روزنامه ایران،  شماره ۱۷۷۲ سال هفتم شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۰ Sat, Apr 7, 2001    

هر شخصی نسبت به محیط خارجی خویش عکس العملهایی را بطور مستقیم یا غیرمستقیم از خود نشان می دهد که اضطراب و نگرانی از مشکلات روزمره، یکی از این عکس العملهاست که در بعضی مواقع گریبانگیر انسانها می شود. همواره میان بدن (جسم) و روح رابطه متقابلی وجود دارد که هرگاه یکی از آنها آزرده بشود، دیگری نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.
در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم با مشکلات فراوانی روبرو می شویم. برای فرار از مشکلات خویش به فکر چاره می افتیم؛ اما متأسفانه گاهی نمی توانیم برای مشکلات خود جوابی بیابیم و در این صورت دچار استرس و ناراحتی می شویم. در اینجا یکی از راههای مقابله با استرس را بیان می کنیم که عبارتست از: فعالیتهای ورزشی؛ زیرا هنگامی که ورزش می کنیم بدن ما انرژیهای ذخیره شده خود را آزاد می کند که این عمل موجب پایین آمدن و کاهش فشارهای درونی ما می شود. از جمله فعالیتهای ورزشی که در این زمینه می توانند یاریگرما باشند عبارتند از: ماساژهای عضلانی، شل کردن عضلات، شنا و یوگا. انجام حرکات ورزشی حتی در مواقعی به ما کمک می کند تا خود را با تغییر و تحولات محیطی وفق دهیم. به گفته محققان ورزش یکی از اصلی ترین راههای پیشگیری فشارهای روانی است که حتی می تواند در افراد پیر و سالخورده احساس نشاط و جوانی پدیدار سازد. گاهی فشارهای روانی عامل تغییر شخصیت در اشخاص می شوند که در این صورت باید علاوه بر فشارهای روانی، به دنبال تعارض و تضادهای روحی نیز باشیم، برای جلوگیری از چنین تعارض و تضادهای درونی باید در جست وجو و انتخاب اهداف جدیدی در زندگی باشیم. همانطوری که استرس و فشارهای روانی تأثیرات منفی بر روی شغل می گذارد، گاهی نیز مفید به نظر می رسد. زیرا موجب می شود تا شخص رفتار خود را با دیگران بسنجد و روابط اجتماعی خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و مواردی را که باعث نگرانی او شده اند و رفتارش با دیگران را ارزیابی کند.
برای جلوگیری از ایجاد فشارهای درونی (روانی) بهتر است خود را بهتر بشناسیم و در جامعه خویش برای دیگران احترام قائل شویم تا دیگران نیز نسبت به ما چنین رفتاری داشته باشند.
* چند راه مقابله با استرس
۱ـ با دیگران در محیط شغلی همکاری و به آنان کمک کنیم. ۲ـ وضعیت خود را ثابت و پایدار نگاه داریم تابه آرامشی دلخواه دست یابیم. یعنی به کارهایی که در آن تخصص نداریم، نپردازیم. ۳ـ در زندگی همواره راهنما و مشکل گشای دیگران و عهده دار مسؤولیتها و اختیارات خویش باشیم و احساس مسؤولیت کنیم که اگر چنین صفتی را در خود پرورش دهیم دچار شکست و ناکامی نخواهیم شد. ۴ـ به فعالیتهای سرگرم کننده وجالب روی آوریم بخصوص خواندن کتابهای دلخواه، زیرا در این صورت انرژی ذخیره شده خود را آزاد می کنیم و دیگر دچار ناراحتیهای فکری و روانی نخواهیم شد. بطور کلی اگر بخواهیم خود را از استرسهای روزانه دور نگاه داریم باید خود را بهتر مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و در درون خویش و شخصیت درونی خود تجدیدنظر کرده، همیشه از روی عقل و منطق عمل کنیم.
ترجمه و تنظیم: مریم آرایش

نظر شما