ببری‌خان: گربه‌ای که در تاریخ ایران صاحب مقام و منصب شد!
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

ببری‌خان: گربه‌ای که در تاریخ ایران صاحب مقام و منصب شد!

ببری‌خان، گربه‌ای که به واسطه محبوبیت خاص نزد ناصرالدین شاه قاجار، به شهرت و مقامی بی‌نظیر در تاریخ ایران دست یافت. داستانی که در مورد چگونگی این محبوبیت نقل می‌شود، حکایتی جالب و شنیدنی است.

معیرالممالک، نویسنده و مورخ دوره قاجار، در کتاب خود روایت می‌کند که ناصرالدین شاه در بستر بیماری سختی بوده و تب شدیدی داشته است. در این میان، گربه‌ای به نام ببری‌خان که به تازگی بچه به دنیا آورده بود، برای جابجا کردن توله‌هایش به اتاق شاه می‌رود. امینه‌اقدس، یکی از همسران شاه، که شاهد این صحنه بوده، ناگهان در را به روی گربه می‌بندد. گربه که راه خروج را بسته می‌بیند، سرگردان دور بستر شاه می‌چرخد و امینه‌اقدس این رفتار را به فال نیک می‌گیرد و به شاه می‌گوید که به زودی حالش خوب خواهد شد.

صبح روز بعد، برخلاف انتظار اطرافیان، تب شاه فروکش می‌کند و شاه این اتفاق را به فال نیک می‌گیرد و ببری‌خان را مسبب بهبودی خود می‌داند. از آن پس، ببری‌خان به گربه‌ای محبوب و عزیز در نزد شاه تبدیل می‌شود.

محبوبیت ببری‌خان به حدی بود که شاه دستور داده بود گردنبندی الماس گرانبها به گردنش آویخته شود و پرستاری مخصوص از او مراقبت کند. این پرستار موظف بود که ببری‌خان را هر روز با کالسکه‌ای مخصوص در دربار گردش دهد.

عزیزالسلطان، یکی دیگر از رجال دوره قاجار، در خاطرات خود از تجملاتی که برای ببری‌خان تدارک دیده می‌شد، سخن می‌گوید. او می‌نویسد که آبدارباشی دربار، غذای مخصوص شاه را برای ببری‌خان نیز می‌آورد و در سفرها نیز تخت روان مخصوصی برای حمل این گربه تدارک دیده می‌شد. غذای روزانه ببری‌خان یک دست جوجه کباب بود که در ظروف مخصوصی سرو می‌شد.

جالب است بدانید که حتی غذای ببری‌خان نیز توسط امین‌السلطان، آبدارباشی دربار، کنترل می‌شد تا مبادا مسموم باشد!

علاوه بر اینها، ببری‌خان را هفته‌ای یک بار به حمام می‌بردند و در زمان عبور و مرور در کاخ، همه درباریان موظف بودند راه را برای او خالی کنند تا مبادا گربه ناراحت شود!

اما یکی از جالب‌ترین نکات در مورد ببری‌خان، نقش او در دربار قاجار بود. حسین لعل در کتاب خود با عنوان ملیجک می‌نویسد که درباریان و زنان حرم‌سرا برای رسیدن به خواسته‌های خود، عریضه‌هایشان را به گردن ببری‌خان می‌آویختند و شاه با دیدن این عریضه‌ها، دستور به برآورده کردن حاجات آنها می‌داد.

اینگونه بود که ببری‌خان، گربه‌ای که زمانی صرفاً حیوان خانگی شاه بود، به مقام و منصبی در دربار قاجار دست یافت و داستان زندگی او به یکی از حکایات جالب و شنیدنی از تاریخ ایران تبدیل شد.

عکس ارائه شده از ببری‌خان، یکی از اسناد جدیداً منتشر شده از آلبوم‌خانه کاخ گلستان است که به خوبی چهره‌ی این گربه‌ی مشهور را به تصویر می‌کشد.

نظر شما