مزار شاه مضراب خوارزمی: عارفی ناشناخته در جوزقان
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

مزار شاه مضراب خوارزمی: عارفی ناشناخته در جوزقان

در دل خراسان شمالی، در نزدیکی روستای تاریخی جوزقان، مزار عارفی به نام شاه مضراب خوارزمی بر فراز تپه‌ای در کنار گورستان عمومی قرار دارد. این مزار که از دوران پیش از حکومت صفویان باقی مانده، یادآور حضور عارفی گمنام و نام‌آور در این منطقه است.

راز نام و هویت:

نام و نسب شاه مضراب خوارزمی در کتب تصوف یافت نمی‌شود. شاید این نام، لقبی برای این عارف بوده که در متون تاریخی به ثبت نرسیده است. اما عنوان "شاه" در ابتدای نام او، نشان از جایگاه والا و عرفانی او در عصر خویش دارد.

مکان مزار:

مزار شاه مضراب خوارزمی در شرق روستای جوزقان از توابع بخش میان ولایت تایباد واقع شده است. از مشهد ریزه تا تایباد، حدود 36 کیلومتر فاصله وجود دارد که می‌توان از طریق آن به این مزار تاریخی دسترسی داشت.

اهمیت تاریخی:

هرچند اطلاعات دقیقی از زندگی و سلسله نسب شاه مضراب در دست نیست، اما وجود مزار او نشان از حضور عارفان و بزرگان در این منطقه در دوران پیش از صفویان دارد. این مزار می‌تواند به عنوان گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ تصوف در خراسان شمالی مورد توجه قرار گیرد.

تصاویر:

تصویری که از اداره میراث فرهنگی در این بخش به اشتراک گذاشته شده است، می‌تواند به درک بهتر از موقعیت و بنای مزار شاه مضراب کمک کند.

نظر شما