کاروانسرای کرند: گمشده‌ای در گذر زمان
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

کاروانسرای کرند: گمشده‌ای در گذر زمان

در نیمه دوم قرن نوزدهم، لنز دوربین آنتوان سوروگین، عکاس ایرانی_گرجی، تصویری را ثبت کرد که امروزه تنها سند تصویری از کاروانسرای کرند باقی مانده است.
در پیش زمینه این عکس کوه «شوا» و در پایین این کوه شهر یا قصبه کرند دیده می‌شود که خانه‌های آن بصورت پلکانی و با سقف مسطح در دامنه کوه قرار گرفته و در میان انبوهی از باغات محصور شده است.

در جلوی عکس افرادی را می‌بینیم که بر بام کاروانسرای قدیمی کرند ایستاده و به دوربین نگاه می‌کنند، این عکس از آن لحاظ منحصر به فرد است که امروزه دیگر اثری از این کاروانسرا باقی نمانده است و این تنها تصویری است که از این کاروانسرا در دست داریم که البته عکس کاملی هم نیست.
معماری کاروانسرای کرند شباهت زیادی به کاروانسراهای بیستون و ماهیدشت داشت که نشان می‌دهد این بنا نیز به دوران شاه عباس کبیر تعلق داشته است.

از زمان و چگونگی تخریب این بنا اطلاعی نداریم اما با توجه به استحکام و ماندگاری کاروانسراهای عصر صفوی به نظر نمی‌رسد که این بنا به خودی خود تخریب شده باشد.

با توجه به زاویه عکس می‌توان محل تقریبی مکان این کاروانسرا را در مسیر فعلی جاده کرمانشاه قصرشیرین مکان‌یابی کرد که احتمالاً در جاده سازی های دوران پهلوی اول تخریب شده است.

آقای شاپور‌ کیهانی

نظر شما