مسجد شاه: نگین معماری اصفهان
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

مسجد شاه: نگین معماری اصفهان

مسجد شاه، که با نام‌های متعددی چون مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی و مسجد امام نیز شناخته می‌شود، بدون شک یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر اصفهان و از جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود. این مسجد باشکوه که در میدان نقش جهان، نگین شهر اصفهان، واقع شده، یادگاری ارزشمند از دوران شکوه و عظمت دوران صفوی است و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می‌شود.
تاریخچه مسجد شاه:
ساخت مسجد شاه در سال 1598 میلادی به دستور شاه عباس اول، بنیانگذار سلسله صفوی، آغاز شد و حدود 20 سال به طول انجامید. این مسجد به عنوان مسجد جامع سلطنتی صفویان بنا شده بود و در طول دوران حکومت این سلسله، مکانی برای برگزاری مراسم مذهبی و سیاسی بوده است.
 


معماری مسجد شاه:
مسجد شاه نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری ایرانی در عصر صفوی است. در طراحی و ساخت این بنا از ظریف‌ترین هنرها و تزئینات استفاده شده است. کاشی‌کاری‌های معرق، هنر نجاری و آینه‌کاری‌های این مسجد زبانزد خاص و عام است. 
مهم‌ترین ویژگی‌های مسجد شاه:

گنبد عظیم: گنبد مسجد شاه با ارتفاع 52 متر، یکی از بلندترین گنبدهای ایران به شمار می‌رود.
مناره‌های باشکوه: مسجد شاه دارای چهار مناره است که هر کدام 48 متر ارتفاع دارند.
صحن وسیع: صحن مسجد شاه با مساحتی حدود 17 هزار متر مربع، یکی از وسیع‌ترین صحن‌های مساجد ایران است.
ایوان بزرگ: ایوان شمالی مسجد شاه با تزئینات کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری، یکی از زیباترین ایوان‌های مساجد ایران محسوب می‌شود.
مدرسه: در ضلع غربی مسجد شاه، مدرسه‌ای به نام مدرسه اسدالله قرار دارد که در دوران صفوی ساخته شده است.

مسجد شاه و یونسکو:
مسجد شاه به همراه میدان نقش جهان، در سال 1979 میلادی به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این امر نشان‌دهنده اهمیت و ارزش این بنای تاریخی در سطح جهانی است.
بازدید از مسجد شاه:
مسجد شاه یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری ایران است. بازدید از این مسجد برای تمام گردشگران، چه ایرانی و چه خارجی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. 

نظر شما