باخرز در مسیر احیای منابع آبی: ۴۹ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

باخرز در مسیر احیای منابع آبی: ۴۹ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد

تلاش برای حفظ منابع آبی در باخرز با انسداد ۴۹ حلقه چاه غیرمجاز

در راستای حفظ منابع آبی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب، طی سال جاری 49 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان باخرز، واقع در استان خراسان رضوی، شناسایی و مسدود شده است.

صرفه جویی 170 هزار مترمکعب آب

با انسداد این چاه‌های غیرمجاز، سالانه 170 هزار مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی این منطقه صرفه جویی خواهد شد. این امر در شرایط خشکسالی کنونی، که منابع آبی با کمبود شدید مواجه هستند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اقدامات قانونی علیه متخلفان

علاوه بر انسداد چاه‌های غیرمجاز، 40 پرونده نیز برای متخلفان حفر این چاه‌ها تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است. این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی مسئولان در برخورد با متخلفان و حفظ منابع آبی این منطقه است.

آزادسازی اراضی ملی و لایروبی رودخانه‌ها

در راستای دیگر اقدامات برای حفظ منابع آبی، 10 هکتار از اراضی ملی حریم و بستر رودخانه‌های شهرستان تایباد نیز آزادسازی و 5 کیلومتر از این رودخانه‌ها نیز لایروبی شده است. این اقدامات به بهبود جریان آب در رودخانه‌ها و جلوگیری از سیل و طغیان آنها کمک خواهد کرد.

تمرکز بر بخش میان ولایت و پراکندگی در باخرز

بیشترین چاه‌های غیرمجاز در شهرستان تایباد در بخش میان ولایت واقع شده‌اند. در شهرستان باخرز نیز این چاه‌ها به صورت پراکنده در نقاط مختلف این شهرستان حفر شده‌اند.

استفاده از شمارشگرهای هوشمند

با توجه به بحران خشکسالی در منطقه، 98 درصد چاه‌های کشاورزی در شهرستان تایباد و 96 درصد چاه‌های کشاورزی باخرز به شمارشگرهای هوشمند مجهز شده‌اند. این امر به پایش میزان برداشت آب از این چاه‌ها و جلوگیری از برداشت مازاد بر پروانه کمک می‌کند.

تلاش‌های مستمر برای احیای منابع آبی

انسداد چاه‌های غیرمجاز، آزادسازی اراضی ملی، لایروبی رودخانه‌ها و استفاده از شمارشگرهای هوشمند، همه و همه گامی در جهت حفظ منابع آبی و جلوگیری از تشدید بحران خشکسالی در شهرستان‌های تایباد و باخرز هستند.

امیدواری به آینده‌ای آبی

با تداوم تلاش مسئولان و همکاری مردم، می‌توان امیدوار بود که شاهد احیای منابع آبی در این منطقه و رونق دوباره کشاورزی در این خطه کویری باشیم.

نظر شما