چم‌زرشک علیا: روستایی در دالاهو با مردمی خونگرم و طبیعتی بکر
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

چم‌زرشک علیا: روستایی در دالاهو با مردمی خونگرم و طبیعتی بکر

چم‌زرشک علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه ایران است. این روستا در دهستان دشت حر قرار دارد و با توجه به سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن 815 نفر (148 خانوار) بوده است.

چم‌زرشک علیا در دامنه‌های زاگرس واقع شده و از آب و هوایی معتدل و کوهستانی برخوردار است. طبیعت بکر و سرسبز این روستا، چشم‌اندازهای زیبایی را خلق کرده که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.
 

مردم چم‌زرشک علیا به گویش گورانی تکلم می‌کنند و پیرو آیین یارسان (اهل حق) هستند. یارسانیان 25 درصد از جمعیت شهرستان ثلاث باباجانی را تشکیل می‌دهند و در کنار سایر اقوام و مذاهب، در صلح و صفا زندگی می‌کنند.
 

اقتصاد چم‌زرشک علیا بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است. مردم این روستا به کشت گندم، جو، حبوبات و صیفی‌جات مشغول هستند و همچنین در دامداری نیز فعالیت می‌کنند.
 

از جمله جاذبه‌های گردشگری چم‌زرشک علیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبیعت بکر و سرسبز: این روستا در دامنه‌های زاگرس واقع شده و از چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی برخوردار است.
  • رودخانه چم‌زرشک: این رودخانه از میان روستا عبور می‌کند و منظره‌ای دل‌انگیز را به وجود می‌آورد.
  • تپه‌های باستانی: در اطراف روستا تپه‌های باستانی متعددی وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت تاریخی این منطقه است.
  • مردم خونگرم و مهمان‌نواز: مردم چم‌زرشک علیا به گرمی و مهمان‌نوازی مشهور هستند و از گردشگران با آغوش باز استقبال می‌کنند.
     

اگر به دنبال سفری به دل طبیعت و آشنایی با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هستید، چم‌زرشک علیا می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای شما باشد.

نظر شما