خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، زنگ خطر گرد و غبار در اصفهان
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، زنگ خطر گرد و غبار در اصفهان

کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان هشدار داد که بستر خشک زاینده‌رود، تالاب گاوخونی و اراضی کشاورزی بایر شده در این استان به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

ذرات معلق در زاینده‌رود، آماده خیزش با هر نسیم

اعظم محمدی، کارشناس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان، با اشاره به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در شمال، شمال شرق و شرق اصفهان، گفت: خشکی زاینده‌رود، ذرات خاک این رودخانه را به شدت در برابر باد آسیب‌پذیر کرده است. به طوری که حتی با وزش بادهای ضعیف، شاهد خیزش گرد و خاک از بستر خشک این رودخانه هستیم.

اراضی کشاورزی بایر، دیگر عامل تشدید گرد و غبار

محمدی همچنین به اراضی کشاورزی بایر شده در شرق اصفهان، حاشیه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به عنوان دیگر عامل تشدید گرد و غبار در این استان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مالکیت این اراضی و تالاب گاوخونی به ترتیب در اختیار اشخاص حقیقی و سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: حل معضل گرد و غبار ناشی از این بخش‌ها از حیطه اختیارات منابع طبیعی خارج است.

تلاش‌های در حال انجام برای مهار گرد و غبار

با این وجود، محمدی از پیگیری‌های مستمر برای ساماندهی این مناطق از طریق مدیریت بحران استانداری اصفهان خبر داد.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در بخش‌های دیگر استان برای مقابله با بیابان‌زایی و کاهش گرد و غبار اشاره کرد و گفت: هرساله بر اساس اعتبارات تخصیص یافته، در مناطق بحرانی و فعال گرد و غبار در استان، اقداماتی مانند نهال‌کاری، مدیریت روان‌آب‌ها و احداث بادشکن‌های زنده و غیر زنده انجام می‌شود.

برنامه هفتم توسعه: کاهش ۲۰ درصدی کانون‌های بحرانی گرد و غبار

محمدی با اشاره به برنامه هفتم توسعه، از کاهش ۲۰ درصدی وسعت کانون‌های بحرانی گرد و غبار به عنوان یکی از اهداف این برنامه در 14 شهرستان استان اصفهان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این برنامه‌ها به اعتبارات بیشتری نیاز است، چرا که بودجه فعلی پاسخگوی برنامه‌ریزی‌ها نیست.

وسعت کانون‌های فرسایش بادی در اصفهان

به گفته این کارشناس، وسعت کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان حدود یک میلیون و 505 هزار هکتار است و تلاش می‌شود که طبق برنامه، فعال‌ترین و آسیب‌زاترین بخش‌ها در اولویت اقدامات قرار گیرند.

خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، ریشه اصلی مشکل

در پایان، لازم به ذکر است که خشکی زاینده‌رود به دلیل برداشت‌های غیرمجاز، بارگذاری‌های بیش از حد در بخش کشاورزی و صنعت، انتقال آب به حوضه‌های دیگر و تراکم جمعیت، و همچنین خشکی 98 درصدی تالاب گاوخونی، ریشه اصلی مشکل گرد و غبار در استان اصفهان هستند.

نظر شما