لاک‌پشت‌هایی که از دهان ادرار می‌کنند: عجیب اما واقعی!
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

لاک‌پشت‌هایی که از دهان ادرار می‌کنند: عجیب اما واقعی!

درست شنیدید! گونه‌ای از لاک‌پشت‌ها به نام لاک‌پشت نرم کاسه چینی وجود دارد که از طریق دهان خود ادرار می‌کنند. این کشف عجیب در سال ۲۰۱۲ توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور انجام شد و برای اولین بار چنین رفتاری در میان حیوانات مشاهده شد.

دانشمندان در ابتدا مشاهده کردند که این لاک‌پشت‌ها سر خود را در گودال‌های آب فرو می‌کنند و زبان خود را تکان می‌دهند، اما برخلاف تصور، آن‌ها آب نمی‌نوشیدند.

مطالعات بیشتر نشان داد که این لاک‌پشت‌ها در واقع از طریق دهان خود ادرار دفع می‌کنند. این فرآیند به این صورت است که اوره، که محصول جانبی تجزیه پروتئین‌ها است، از طریق جریان خون به غدد بزاقی در دهان لاک‌پشت منتقل می‌شود و سپس از طریق دهان دفع می‌شود.

این رفتار عجیب به لاک‌پشت‌های نرم کاسه چینی کمک می‌کند تا در آب‌های شور، جایی که زندگی می‌کنند، آب بدن خود را حفظ کنند. اگر آن‌ها از طریق کلیه‌های خود ادرار دفع می‌کردند، برای دفع نمک اضافی مجبور به نوشیدن آب زیادی می‌شدند که در نهایت منجر به کم‌آبی بدن می‌شد.

علاوه بر این، دفع اوره از طریق دهان به لاک‌پشت‌ها کمک می‌کند تا از شر سموم موجود در ادرار خود به طور کارآمدتر خلاص شوند.

کشف لاک‌پشت‌هایی که از دهان ادرار می‌کنند، نمونه‌ای شگفت‌انگیز از تنوع و سازگاری در دنیای حیوانات است. این یافته همچنین نشان می‌دهد که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد دنیای طبیعی وجود دارد.

نظر شما