شمیم گل‌های کوه دالاهو: گنجینه‌ای از سروده‌های گورانی
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

شمیم گل‌های کوه دالاهو: گنجینه‌ای از سروده‌های گورانی

کتاب "شمیم گل‌های کوه دالاهو" مجموعه سروده‌های زنده‌یاد "میرزا حسین سهرابی بانیارانی گوران" است که با تصحیح و تدوین "ایرج بهرامی" در سال 1388 توسط انتشارات زوار به چاپ رسیده است.
 

میرزا حسین سهرابی در سال 1269 در روستای بانیاران پا به عرصه هستی گذاشت و 84 سال عمر پربار خود را در سرودن اشعار گورانی صرف کرد. او در سال 1353 دار فانی را وداع گفت و از خود گنجینه‌ای از اشعار اصیل و ناب کردی به یادگار گذاشت.

کتاب حاضر شامل تصحیح و تدوین سروده‌های این شاعر نامی است. به گفته مصحح، نسخه اصلی اشعار ایشان بالغ بر 104 صفحه در قطع وزیری بوده و با خطی ناخوانا و پر از غلط املایی نوشته شده است.

با وجود این مشکلات، ایرج بهرامی با تلاش و درایت خود، اشعار میرزا حسین را ساماندهی و تصحیح کرده و به نسل امروز عرضه داشته است.

اشعار این مجموعه دربرگیرنده مضامین مختلفی از جمله:

  • ستایش و طلب یاری از خداوند و حضرت علی (ع)
  • مدح و ستایش رهبران دین و نوید روز رستاخیز
  • بی‌ثباتی دنیا و گذر زمان
  • رثای بزرگان سادات حیدری و ایل گوران
  • باورهای آیینی و اعتقادات شاعر

هستند.

زبان کتاب فارسی است و در 236 صفحه، قطع وزیری (گالینگور) به چاپ رسیده است.

تیراژ این کتاب 5500 نسخه و شابک آن 9789644013621 است.

علاقه‌مندان به شعر و ادبیات کردی، به ویژه اشعار گورانی، می‌توانند با مطالعه این کتاب، از سروده‌های اصیل و پرمغز میرزا حسین سهرابی بانیارانی لذت ببرند و با فرهنگ و ادبیات غنی این خطه از ایران آشنا شوند.

این کتاب در کتابخانه‌های مختلف کشور از جمله کتابخانه ملی ایران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود است.

علاوه بر این، می‌توانید نسخه الکترونیکی آن را از طریق پایگاه‌های اینترنتی معتبر مانند کتابخوان و ایران‌کتاب تهیه نمایید.

امید است مطالعه این کتاب گامی در جهت حفظ و نشر فرهنگ و ادبیات کردی بردارد.

نظر شما