گهواره: سفری در گذر زمان از روستای شیرک تا نگین توتون ایران
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

گهواره: سفری در گذر زمان از روستای شیرک تا نگین توتون ایران

گهواره، قصبه‌ای خوش آب و هوا در دل استان کرمانشناه، حکایتی دیرینه دارد که از اعماق تاریخ، در گذرگاه فصول و تحولات، تا به امروز زمزمه می‌شود. نام گهواره، که در لغت به معنای "گهواره" است، گویی تداعی‌گر طبیعت بکر و آرامش‌بخش این منطقه است.

اما گهواره، پیش از آنکه به نامی شناخته شود، روستایی بود به نام "شیرک". در اواخر حکومت نادرشاه افشار و با تشکیل ایل گوران، نام "گاباره" (گاواره) بر این روستای دیرینه نهاده شد. گویی این نام، سرآغازی برای تحولات و شکوفایی این خطه بود.

گهواره در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده و در کنار رودخانه زمکان جان گرفته است. ارتفاعات سرسبز و پوشیده از جنگل، در کنار دشت‌های حاصلخیز و باغ‌های میوه، منظره‌ای بدیع و دل‌انگیز به این منطقه بخشیده‌اند.

هوای گهواره، در تابستان‌ها خنک و دلپذیر و در زمستان‌ها سرد و صلصالی است. گویی طبیعت در این سرزمین، برای هر فصلی تحفه‌ای خاص تدارک دیده است.
 

جاده نیلگ گهواره، دالاهو

مردم گهواره، مردمی مهمان‌نواز و خونگرم هستند که با لهجه شیرین کردی، گرمای صمیمیت را به دل هر مسافری می‌تابانند.

اقتصاد گهواره بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است. سیب‌های گهواره به دلیل طعم و عطر بی‌نظیر، در سراسر ایران شهرت دارند. اما گهواره به خاطر توتون مرغوبش نیز در کرمانشاه و سایر نقاط کشور شناخته شده است.

در سال‌های اخیر، گهواره شاهد تحولات و پیشرفت‌های چشمگیری بوده است. احداث راه‌های ارتباطی، رونق کشاورزی و دامداری، و توسعه صنعت گردشگری، این منطقه را به یکی از مقاصد محبوب سفر در غرب کشور تبدیل کرده است.

جاذبه‌های گردشگری گهواره:

  • طبیعت بکر و سرسبز: گهواره با داشتن کوه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها و رودخانه‌ها، بهشت طبیعت‌گردان است.
  • باغات میوه: گشت و گذار در میان باغ‌های سیب و توتون گهواره، تجربه‌ای منحصر به فرد و لذت‌بخش است.
  • منطقه باستانی غار کویلان: این غار که در نزدیکی گهواره واقع شده، از دوره پارینه سنگی مسکونی بوده است.
  • روستای پلنگ‌آباد: این روستا با معماری سنتی و مردمی خونگرم، از دیدنی‌های گهواره است.
  • جشنواره توتون: هرساله در فصل پاییز، جشنواره توتون در گهواره برگزار می‌شود و فرصتی برای آشنایی با این محصول و فرهنگ مردم منطقه است.

گهواره، نگین توتون ایران، با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، مقصدی ایده‌آل برای سفر و تفریح است. سفری به گهواره، سفری به دل تاریخ، طبیعت و فرهنگ غنی کردستان خواهد بود.

نظر شما