میرزا حسن مستوفی‌الممالک، بنیانگذار مدرسه عالی دختران در ونک
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

میرزا حسن مستوفی‌الممالک، بنیانگذار مدرسه عالی دختران در ونک

میرزا حسن مستوفی‌الممالک، از شخصیت‌های برجسته دوره قاجار و پهلوی اول، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، مالک و صاحب اختیار اراضی گسترده‌ای در منطقه ده ونک تهران بود. ایشان که به عنوان شخصی خیرخواه و عام‌المنفعه شناخته می‌شد، تمهیداتی اندیشید تا بخشی از این اراضی را به احداث "مدرسه عالی دختران" اختصاص دهد، نهادی آموزشی که بعدها به نام دانشگاه الزهرا تغییر نام یافت.

مدرسه عالی دختران در سال 1307 شمسی تاسیس شد و در آن زمان به عنوان یکی از معدود مراکز آموزشی عالی در ایران بود که به تعلیم و تربیت دختران اختصاص داشت. این مدرسه نقشی محوری در توسعه آموزش عالی برای زنان در ایران ایفا کرد و فارغ‌التحصیلان آن به عنوان معلمان، پزشکان، مهندسان و سایر متخصصان در جامعه ایران حضوری فعال داشتند.
 

علاوه بر احداث مدرسه عالی دختران، میرزا حسن مستوفی‌الممالک اقدامات عام‌المنفعه دیگری نیز در منطقه ده ونک انجام داد. ایشان با احداث یک باغ بزرگ در این منطقه که به "باغ مستوفی" مشهور شد، بر رونق و آبادانی آن افزودند. این باغ بعدها به دانشگاه الزهرا واگذار شد و هم اکنون به عنوان فضای سبز دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میرزا حسن مستوفی‌الممالک در سال 1313 شمسی دار فانی را وداع گفت و در مقبره خانوادگی خود در باغ مستوفی به خاک سپرده شد.

امروزه، دانشگاه الزهرا به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی عالی در ایران، یادآور خدمات و نیکوکاری‌های ماندگار میرزا حسن مستوفی‌الممالک است.

نظر شما