خیابان انشا: گشتی در گذرگاه تاریخ و نام نیکوکاران
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

خیابان انشا: گشتی در گذرگاه تاریخ و نام نیکوکاران

خیابان انشا، واقع در منطقه ۳ تهران، نامی آشنا برای اهالی پایتخت است. این خیابان که در فرعی‌های خیابان باستیون غربی در محله حسن‌آباد قرار گرفته، یادآور نام نیک مردی است که در تاریخ ایران جایگاهی ویژه دارد.

ناصرخان انشا، پیشگام راهنمایی و رانندگی:

نام "انشا" در این خیابان، برگرفته از نام "محمدناصر انشاء" است که به عنوان نخستین ممتحن ایرانی تصدیق راهنمایی و رانندگی شناخته می‌شود. ناصرخان که در خانواده‌ای ثروتمند و اهل علم و دانش متولد شده بود، از کودکی علاقه وافر به اتومبیل و رانندگی داشت. او پس از گذراندن تحصیلات خود در ایران و اروپا، به عنوان یکی از اولین رانندگان اتومبیل در تهران شناخته شد.

ناصرخان انشاء علاوه بر مهارت رانندگی، از دانش و تخصص بالایی در زمینه فنی اتومبیل نیز برخوردار بود. او با تسلط بر زبان‌های خارجی، به مطالعه و ترجمه متون مربوط به رانندگی و راهنمایی و رانندگی می‌پرداخت و از این طریق، دانش خود را در این زمینه ارتقا می‌بخشید.

با گسترش روزافزون استفاده از اتومبیل در تهران، ناصرخان انشاء به ضرورت تدوین قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای حفظ جان و مال مردم واقف شد. او با تلاش و پیگیری‌های خود، در سال ۱۲۸۵ شمسی، نخستین آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی را در ایران تدوین کرد. این آیین‌نامه که شامل قوانینی برای رانندگی در خیابان‌ها و معابر عمومی بود، نقش مهمی در ارتقای ایمنی تردد در شهر تهران ایفا کرد.

ناصرخان انشاء به منظور اجرای این آیین‌نامه، اقدام به برگزاری آزمون‌های رانندگی برای متقاضیان گواهینامه رانندگی نمود. او با دقت و وسواس فراوان، مهارت و دانش رانندگی افراد را مورد سنجش قرار می‌داد و تنها به کسانی که از این آزمون‌ها سربلند بیرون می‌آمدند، گواهینامه رانندگی اعطا می‌کرد.
 

خیابانی به یاد مردی نیکوکار:

خدمات ارزنده ناصرخان انشاء در زمینه راهنمایی و رانندگی، تنها به تدوین آیین‌نامه و برگزاری آزمون‌ها محدود نمی‌شد. او با تاسیس اولین آموزشگاه رانندگی در ایران، به آموزش صحیح رانندگی به مردم می‌پرداخت و در ارتقای فرهنگ رانندگی در کشور نقش بسزایی ایفا می‌کرد.

ناصرخان انشاء علاوه بر خدمات اجتماعی خود، در امور خیر نیز پیشقدم بود. او با احداث مدارس، مساجد و مراکز عام‌المنفعه، به یاری نیازمندان می‌شتافت و از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت زندگی مردم دریغ نمی‌کرد.

خدمات و نیکوکاری‌های ناصرخان انشاء، نام او را در تاریخ ایران ماندگار کرد. خیابان انشا در تهران، به عنوان یادبودی از این مرد بزرگ، نام و نیک‌نامی او را در اذهان مردم زنده نگه داشته است.

نظر شما