حمام جن؛ رازهای سر به مهر یک بنای تاریخی در دل تهران
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

حمام جن؛ رازهای سر به مهر یک بنای تاریخی در دل تهران

در دل محله قدیمی حسن‌آباد تهران، حمام تاریخی وجود دارد که نامش لرزه بر اندام اهالی می‌اندازد. "حمام جن" یا "حمام جنی‌ها" حمام زیبایی بود که در اوایل دهه ۱۳۰۰ ساخته شد، اما دیری نگذشت که شایعاتی پیرامون آن پیچید و رونق آن را از بین برد.

حمام پر رونق و شایعاتی که آغاز انحطاط بود:

حمام جن در ابتدا به دلیل زیبایی و معماری منحصر به فردش، مشتریان بسیاری را به خود جذب می‌کرد. اما طولی نگذشت که رقبای آن زمان، برای تخریب وجهه این حمام، شایعه‌ای عجیب را رواج دادند. آنها می‌گفتند که معمار حمام ارمنی بوده و به همین دلیل، غسل کردن در آن جایز نیست.

شروع داستان جن‌ها:

شاید این شایعه به تنهایی کافی نبود، اما اتفاقی دیگر، مهر تاییدی بر آن زد. اهالی محل به مرور زمان، صداهای عجیب و غریبی از حمام به گوششان می‌رسید. این صداها، زمزمه‌هایی از حضور جن در حمام را در دل‌ها انداخت و وحشت را بر اهالی منطقه سایه انداخت.

رازِ نهفته در دل تاریخ:

عباس حسینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ تهران، در این باره نظریه‌ای جالب دارد. او معتقد است که پیش از ساخت حمام، در محل احداث آن، قبرستانی قدیمی وجود داشته است. به همین دلیل، با ساخت حمام بر روی قبور، شایعاتی مبنی بر حضور ارواح در حمام قوت گرفت.

حمام جن؛ از رونق تا ویرانی:

حضور جن در حمام جن، به سرعت در میان اهالی رواج پیدا کرد و کم کم بر رونق آن سایه افکند. دیگر کسی حاضر نمی‌شد بعد از غروب آفتاب به این حمام برود و حمام جن به مکانی ترسناک و متروکه تبدیل شد.

تغییر کاربری و زمزمه‌های جدید:

مالک حمام که از کسادی کار خود به ستوه آمده بود، حمام را به فرد دیگری واگذار کرد. اما مستاجر جدید نیز دیری نگذشت که از شایعات حضور جن در حمام به ستوه آمد و قرارداد را فسخ کرد. حمام جن در نهایت به مسافرخانه و سپس به هتلی با نام "هتل گلستان" تبدیل شد.

گفته می‌شود که حتی پس از تبدیل حمام به هتل، شایعات حضور جن در آن همچنان ادامه داشت و برخی از مسافران از شنیدن صداهای عجیب و غریب در نیمه‌های شب خبر می‌دادند.

حمام جن؛ یادگاری از گذشته و عبرتی برای آینده:

حمام جن، داستانی غم‌انگیز از نابودی یک بنای تاریخی به دلیل شایعات و خرافات است. این حمام که می‌توانست به عنوان میراثی ارزشمند از تاریخ تهران حفظ شود، به دلیل ترس و ناآگاهی، قربانی باورهای غلط شد.

داستان حمام جن، یادآور این نکته است که خرافات و شایعات می‌توانند به راحتی، زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و آثار مخربی بر جای بگذارند.

امروزه از حمام جن اثری باقی نمانده است، اما داستان آن همچنان در میان اهالی محل روایت می‌شود و عبرتی برای نسل‌های آینده است.

نظر شما