مسلمیه، نجات‌دهنده گرسنگان در قحطی‌های ایران
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

مسلمیه، نجات‌دهنده گرسنگان در قحطی‌های ایران

در دوره قاجار، به ویژه در زمان پرجمعیت شدن تهران در دوران ناصرالدین‌شاه، قحطی به امری عادی تبدیل شده بود. این مشکل پس از جنگ جهانی دوم با تشدید فقر و کمبود نان، به اوج خود رسید. اما در این میان، برگزاری مراسم مسلمیه و توزیع نان بین زائران، امیدی برای رهایی از گرسنگی بود.

مهمان‌نوازی آستان در زمان قحطی:

نیازمندان می‌دانستند که در ایام مسلمیه می‌توانند با رفتن به حرم، لقمه نانی برای سیر کردن شکم خود پیدا کنند.

سید محسن ماجدی، پژوهشگر، در این باره می‌گوید: "ری در دوره قاجار به دلیل کشت گسترده گندم و جو، اداره غله داشت. به همین خاطر، در زمان قحطی، به ویژه در ایام مسلمیه، اهالی ری نان می‌پختند یا دمپختک با برنج شکسته تهیه می‌کردند و به زائرانی که برای رفع گرسنگی به ری می‌آمدند، می‌دادند."

کمک‌های دولتی و مردمی:

در زمان قحطی، دولت سیب‌زمینی نیز بین مردم توزیع می‌کرد. صف‌های طولانی نان تا ظهر ادامه داشت و هر نفر دو تکه نان دریافت می‌کرد.

علاوه بر کمک‌های دولتی، افراد خیر و ثروتمند شهرری نیز در این ایام به یاری نیازمندان می‌شتافتند. آنها آرد و برنج تهیه می‌کردند و در کاروانسراها دمپختک می‌پختند و به صورت رایگان به مردم می‌دادند.

اقدامات ناصرالدین‌شاه:

فلور، ایران‌شناس، در کتاب خود با عنوان "تاریخ نان در ایران" به قحطی نان و اقدامات ناصرالدین‌شاه برای حل این معضل اشاره می‌کند.

ناصرالدین‌شاه پس از دو قحطی بزرگ، دستور به ساخت سیلو در منطقه شاه‌عبدالعظیم و همچنین تاسیس "اداره انبار غله دارالاخلافه" در وزارت مالیه داد. این اقدامات تا حدی در کنترل اوضاع، کوتاه کردن دست دلالان و تامین آذوقه شش ماهه مردم تهران موثر بود.

با این حال، به دلیل نفوذ افراد سودجو، این اقدامات موقتی بودند و مشکل قحطی و گرانی نان دوباره سر برآورد.

مسلمیه، نمادی از امید و همبستگی:

مراسم مسلمیه در دوره قاجار، فراتر از یک مراسم مذهبی صرف بود. این مراسم در شرایط سخت قحطی، به نمادی از امید، ایثار و همبستگی مردم تبدیل شده بود.

توزیع نان در این مراسم، نجات جان بسیاری از نیازمندان را به ارمغان می‌آورد و سختی قحطی را تا حدی برای آنها قابل تحمل می‌کرد.

نظر شما