موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

نگاهی کوتاه به مسیر حرکت دسته‌های عزاداری قم (۱) دهه سی تا اوایل دهه چهل

ماه محرم ماه عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی (ع) در قم به گذشته‌های دور برمی‌گردد که از این گفته خارج است. فقط گذری دارم به روز عاشورا و حرکت دسته‌ها.
صبح عاشورا افراد هیئت در تکیه‌ها و حسینیه‌ها جمع می‌شدند و شعر (دم سینه و زنجیر) را با مداح تمرین می‌کردند تا به‌خوبی حفظ شوند و جواب بدهند. در زمان تعیین شده به راه می‌افتادند و بعضی که راهشان دورتر بود مسیر خود را با سرعت طی می‌کردند تا زودتر خود را به چهار راه بازار برسانند.
تمام دسته‌های قم باید در چهار راه بازار جمع می‌شدند. از آن طرف رودخانه دسته‌های نیروگاه و حاج زینل و شاه ابراهیم و ... و دسته‌های باجک و باغ‌پنبه و عربستان و سیدان و ارک و چهل‌اختران و آسدحسن و جوب‌شور و ... همه در چهار راه بازار به هم می‌رسیدند. چون باید از آنجا وارد خیابان آستانه و میدان آستانه می‌شدند و می‌رسیدند به حرم.
با اینکه از طرف شهربانی به دسته‌ها نوبت داده می‌شد ولی بعضی از هیئت‌ها نوبت را رعایت نمی‌کردند و سالی نبود که در چهار راه بازار بین افراد دسته‌ها درگیری و چاقوکشی روی  ندهد؛ زیرا هر هیئتی می‌خواست زودتر خود را به حرم برساند. وقتی دسته‌ها وارد خیابان آستانه می‌شدند نظم‌ می‌گرفتند و مداحی و سینه‌زنی و زنجیرزنی بسیار خوبی را به نمایش می‌گذاشتند تا وارد حرم می‌شدند. 
دسته‌ها روبه‌روی ایوان آینه با شور و هیجان خاصی سینه و زنجیر می‌زدند. گاهی شور می‌زدند و دور حوض می‌چرخیدند و از صحن خارج می‌شدند تا دسته‌های دیگر وارد شوند.

حسین مقیمی           

نظر شما