موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

نگاهی کوتاه به مسیر حرکت دسته‌های عزاداری قم (۳) دهه سی تا اوایل دهه چهل

چرا تا اوایل دهه چهل؟
شاه با تولیت بسیار دوست بودند؛ مانند دو برادر. شاه بارها برای دیدن او به قم می‌آمد و در ساختمان باغ سالاریه شبی را به گفت‌وگو می‌گذراندند و بستنی معروف قم را می‌خوردند و صبح زود شاه می‌رفت. بسیار عجیب بود که شاه به‌تنهایی با ماشین فولکس شب می‌آمد و صبح زود می‌رفت. در اوایل دهه چهل بین شاه و تولیت اختلاف پیش آمد. علت آن به‌درستی معلوم نیست. چون روایات مختلف است از گفتن آن‌ها می‌گذرم. اگر خوانندگان گرامی سند قابل قبول و مستندی را دیده‌اند و می‌دانند البته به دور از تعصب بیان کنند بسیار خوب است.
شاه تولیت را از کار برکنار کرد و او را از قم تبعید کرد. تاکید می‌کنم از قم تبعید کرد؛ یعنی تولیت هرجای ایران و جهان می‌توانست برود به غیر از قم. یادم هست که یک‌بار با قطار از قم می‌گذشت. قطار در ایستگاه قم توقف داشت. خبر به مردم رسید و عده زیادی به ایستگاه رفتند و او را دیدند.
بعد از پیروزی انقلاب به قم آمد و با اجازه امام خمینی به آستانه رفت؛ ولی مورد بی‌مهری تندروهایی که آن زمان در آستانه جای گرفته بودند روبه‌رو شد و چون دید عملا هیچ کاره است افسرده شد و کناره‌گیری کرد و به نوعی از حضرت معصومه هم دلگیر شد و مسجد بزرگی در میان شهرک بنیاد ساخت. وصیت کرد که او را در آن مسجد دفن کنند که هم اکنون مقبره او در گوشه این مسجد است.

حسین مقیمی           

نظر شما